10.01.2025 00:47

Zespoły wyścigowe F1 warte miliardy. Zdecydowany wzrost względem poprzedniego sezonu

Wartość zespołów F1 rośnie – w 2024 osiągnęła 23,2 mld dolarów, co oznacza wzrost o 8,6 mld względem poprzedniego roku.

Udostępnij
07 APX GP Modified F2 car of Brad Pitt, actor playing Sonny Hayes, prepared by Mercedes Applied Science and Carlin for the fictional Apex team in the F1 movie by Apple Studios / Bruckheimer Films, 16 LECLERC Charles (mco), Scuderia Ferrari SF-24, 63 RUSSELL George (gbr), Mercedes AMG F1 Team W15, during the Formula 1 Abu Dhabi post-season test 2024, on December 10, 2024 on the Yas Marina Circuit, in Abu Dhabi, United Arab Emirates (Photo by /Sipa USA)
2024.12.10 -
Formula 1 F1
Test w Abu Dhabi 2024
Foto IPA/SIPA USA/PressFocus

!!! POLAND ONLY !!!
Autor zdjęcia: Pressfocus.pl

Najdroższą ekipą pozostaje Ferrari (4,8 mld, wzrost o 1,46 mld), za nim Mercedes (3,94 mld, +1,16 mld) i Red Bull (3,5 mld, +1,1 mld). McLaren (2,65 mld) zyskał 1,1 mld po triumfie w klasyfikacji konstruktorów. Najniżej wyceniany jest Haas (1,02 mld, +0,31 mld). Prognozy wskazują dalszy wzrost wartości zespołów, napędzany rosnącym zainteresowaniem F1, szczególnie wśród sponsorów z Bliskiego i Dalekiego Wschodu.

Sezon 2025 przyniesie istotne zmiany kadrowe. Lewis Hamilton po 12 latach odchodzi z Mercedesa do Ferrari, zastępując Carlosa Sainza, który trafi do Williamsa. W nowych barwach zobaczymy także Estebana Ocona (Haas) i Nico Huelkenberga (Sauber). Z F1 odejdą m.in. Guanyu Zhou, Kevin Magnussen i Valtteri Bottas, choć Fin może zostać kierowcą rezerwowym Mercedesa. Niepewny jest los Sergio Péreza – choć ma kontrakt z Red Bullem do końca 2025, zespół szuka jego następcy. Do stawki dołączą młode talenty: Andrea Kimi Antonelli (Mercedes), Oliver Bearman (Haas) i Gabriel Bortoleto (Sauber). W Alpine obok Pierre’a Gasly’ego pojawi się Jack Doohan.

Zmiany dotkną także same zespoły. Choć wszystkie ekipy zachowały swoje nazwy, mówi się o możliwym rebrandingu Visa CashApp Racing Bulls na Racing Bulls oraz nowym sponsorze Saubera.

Od sezonu 2025 FIA wprowadzi nowe przepisy techniczne. W upalnych wyścigach obowiązkowe staną się systemy chłodzenia bolidów, testowane już w 2024. Gdy prognozy przewidzą temperatury powyżej 30,5°C, zespoły będą zobowiązane do ich montażu, co zwiększy minimalną wagę bolidu z 800 do 810 kg. Zmieni się też regulacja DRS – szczeliny w skrzydle będą musiały mieścić się w przedziale 9,4-13 mm.

W 2026 F1 czeka rewolucja techniczna. Nowe bolidy będą lżejsze, krótsze i węższe, a połowa mocy napędu ma pochodzić z jednostek elektrycznych. Oficjalnie zespoły mogły rozpocząć prace nad projektami od stycznia 2025.

Sezon 2024 rusza 16 marca w Melbourne. Max Verstappen zdobył czwarty tytuł mistrza świata z rzędu, a Lando Norris (McLaren) był drugi. Brytyjczyk zapowiedział walkę o mistrzostwo w 2025 roku.

Udostępnij
Adrian Janiuk

Adrian Janiuk