Cechy wspólne szachów i biznesu. „Zawsze należy walczyć do końca”
Podczas pierwszego zjazdu Legia Sport Business Programme szachowe tajniki przybliżył Michał Kanarkiewicz. Konsultant biznesowy i szachista opowiedział o tym, jak ta dyscyplina sportu może wpłynąć na relacje biznesowe.

– Szachy nie są sportem niszowym, jak może wydawać się części osób. To sport globalny, znajduje się w TOP5 na świecie. Duży wpływ na popularność szachów miał serial „Gambit Królowej” – mówił Kanarkiewicz.
Szachy rozwijają myślenie strategiczne, planowanie scenariuszowe, ponieważ szachiści myślą na trzy kroki do przodu. Jest to bardzo pomocne w codziennym życiu. Pomagają również w podejmowaniu decyzji pod wpływem czasu.
Prelegent podał przykład Steve’a Jobsa i przytoczył powiedzenie, że „nie zawsze klient ma rację, bo ponieważ czasem nie wie, czego chce”. W przypadku myślenia strategicznego u polskich klubów piłkarskich, wymieniona została właśnie Legia Warszawa. Przy samym myśleniu trzeba brać pod uwagę rozumienie sytuacji i rozwiązywanie problemów, planowanie i wyznaczanie celów oraz działanie i implementację strategii.
Zarówno w sporcie, jak i biznesie wdrożone powinno być planowanie scenariuszowe. Padł przykład meczu Kanarkiewicza z legendarnym Anatolijem Karpowem. Prelegent wspomniał, że miał przygotowanych kilka planów na pojedynek z szachmistrzem. Już po kilku ruchach plan A i B nie mógł zostać wdrożony w życie. Szachista zdołał przejść do kolejnej opcji i ostatecznie cieszył się z remisu.
Obalił też mit „refleksu szachisty”. W mowie potocznej tym terminem określa się osoby ze słabym refleksem, flegmatyczne, niemrawe. Jest to spowodowane błędnym wyobrażeniem o tym, jak wygląda gra w szachy. Kanarkiewicz wspomniał, że w szachach jest… zupełnie na odwrót.
Dodał też, że w szachach, tak jak i życiu oraz innych dyscyplinach sportu, zawsze należy walczyć do końca. W partii czasami przychodzi jeden moment, kiedy to można odwrócić wynik.
Portal „SportMarketing.pl” jest patronem medialnym Legia Sport Business Programme.

Jakub Kłyszejko
Więcej Eventy
Piłka nożna dla każdego. UEFA nadal rozwija ideę Grassroots
Przed tygodniem miało miejsce ważne wydarzenie dla zwolenników idei równości i braku barier w piłce nożnej. Mowa o 14 edycji Grassroots Conference w Sopocie. W evencie uczestniczyło ponad 200 osób reprezentujących federacje piłkarskie z całej Europy i nie tylko.



