Działać z przesłaniem cz. 2: oddziaływanie na lokalne społeczności
Kontynuuję postulat, że sektor sportu nie powinien pozostawać bezrefleksyjny wobec problemów społecznych.
W ostatnim poście skupiłem się na ogólnym wyborze priorytetowych obszarów, a tym razem spojrzę na temat z perspektywy regionalnej.
Oczywiste jest, że nie wszystkie podmioty z sektora sportu mają możliwość i siłę oddziaływania w skali ogólnokrajowej (lub w pewnych przypadkach globalnej). Funkcjonują niemniej w swoich społecznościach lokalnych, w których zapewne istnieje możliwość znalezienia specyficznych problemów społecznych pochodzących z zaproponowanych przeze mnie priorytetowych obszarów. Jestem mieszkańcem Krakowa, poprzez co na jego przykładzie chciałbym ukazać, że możliwe jest w bardzo prosty sposób znalezienie pola do podjęcia aktywności.
Opis stanu
Kraków jest miastem skrajności. Chciałby się stać stolicą polskich biegów, umieszczając w swoim kalendarzu imprez między innymi Cracovia Maraton, Bieg Trzech Kopców czy Kraków Business Run. Cieszą się one olbrzymią popularnością wśród sympatyków dyscypliny. Niejako przeciwstawny temu jest stan powietrza w mieście. Osławiony smog był jednym z głównych tematów wyborów samorządowych, bowiem niepodjęcie radykalnych działań na rzecz poprawy jakości powietrza może doprowadzić do dramatycznych konsekwencji w niedalekiej przyszłości. Mieszkańcy miasta opowiedzieli się w referendum za budową ścieżek rowerowych, miejska komunikacja należy do najbardziej nowoczesnej w kraju, a na obrzeżach miasta powstały parkingi „park and ride”. Tymczasem nieustannym problemem są korki i skala wykorzystania samochodów, których przypada niemal 500 na 1000 mieszkańców.
Obszary do podjęcia aktywności
Promowanie zrównoważonego transportu
Gdyby udało się ograniczyć ruch samochodów w centrum miasta o choćby 20%, niewątpliwie przyniosłoby to szereg korzyści. Zmniejszyłyby się korki, dzięki czemu stopniałby czas przejazdu. Miałoby to również pozytywny wpływ na powietrze, które jest mocno zanieczyszczane podczas emisji spalin przez pojazdy przebywające w korku. Nierealne jest przekonanie, by wszyscy użytkownicy aut przesiedli się do komunikacji miejskiej czy na rowery. Są jednak idee, których zastosowanie mogłoby przynieść nie tylko pozytywny wydźwięk dla ogółu. Jedną z nich jest carpooling, czyli wspólne przejazdy. W Krakowie działają firmy, które promują to rozwiązanie wśród swoich pracowników. Nie jest ono jednak z pewnością wykorzystywane jeszcze na miarę swojego potencjału.
Wymiana pieców węglowych
Jest to wielkie wyzwanie, z którym muszą się zmierzyć mieszkańcy i władze miasta. Samorządowy pracują nad rozwiązaniami, mającymi usprawnić podział środków przeznaczonych na dofinansowania. Na finiszu poprzedniej kadencji radni poddali pod dyskusje kilka ciekawych propozycji, które mogłyby uelastycznić system zachęt. Oprócz zaangażowania ze strony miasta, z pomocą przychodzą również dystrybutorzy ekologicznych urządzeń grzewczych. Do swoich obowiązków wpisują formalności związane z wymianą urządzenia i pozyskaniem dofinansowania. Oczywiście sprawa nie jest prosta, co ma swoje podłoże w niczym innym jak ograniczonych środkach na dofinansowania. Nie ma jednak wątpliwości, że jest również grupa osób bagatelizująca problem, dlatego trzeba zwracać na niego uwagę. W tej sprawie można jedynie pozornie zaoszczędzić, gdyż brak radykalnych zmian może doprowadzić aglomerację do poważnych (i kosztownych) problemów.
Paletę uzupełnia propozycja działań do dzieci i młodzieży. W poprzednich punktach wymienione zostały działania proekologiczne, które będą mieć tylko wtedy sens, gdy następne pokolenia będą rozumiały ich istotę. Osadzenie takich działań w realiach krakowskich powinno być łatwiejsze, czego przesłanek można się doszukiwać w dotychczasowej postawie wielu mieszkańców. W ostatnich latach nie brakowało inicjatyw z ich strony (czasami wręcz przesadnych), nakłaniających do zrównoważonego rozwoju całego miasta. Jest co najmniej kilkanaście obszarów, na które pożądane byłoby skierowanie uwagi najmłodszych i zakorzenienie w nich odpowiedniego nastawienia.
Co łączy te propozycje? Na pewno są spójne, ponieważ mają temat przewodni. Po drugie, wszystkie pozwalają organizacji na mądre wzmocnienie swojej marki, pozyskanie partnerów i pogłębienie relacji z sympatykami poprzez wartościowe działania angażujące. Godny podkreślenia jest aspekt partnerstwa. Zainteresowanie wspomnianymi problemami mogłoby być atrakcyjne ze strony sektora publicznego jak i prywatnego. Mogłoby być ono przełożone na większe wpływy do budżetu – bezpośrednio i pośrednio, ponieważ poszerzanie sieci partnerów otwarłoby również nowe możliwości uatrakcyjniania organizowanych wydarzeń. Najważniejsze w tym wszystkim jest jednak nadanie sobie określonej roli społecznej i reprezentowanie uniwersalnych wartości istotnych z perspektywy całej społeczności.