Wimbledon 2023 – pula nagród, ceny biletów, sponsorzy
Poniedziałek, 3 lipca to data startu tegorocznej edycji wielkoszlemowego Wimbledonu. Przez najbliższe dwa tygodnie najlepsi tenisiści i najlepsze tenisistki świata będą rywalizować o prestiżowy tytuł oraz olbrzymie nagrody finansowe. W tym roku są one wyższe niż w poprzednim. Łączna pula nagród Wimbledonu 2023 wyniesie 44,700,000 funtów brytyjskich, co stanowi ponad 10-procentowy wzrost do edycji z 2022 roku.
Pula nagród w Wimbledonie 2023: przyszli triumfatorzy z największymi podwyżkami
Organizatorzy Wimbledonu podążyli śladem przedstawicieli Rolanda Garrosa, którzy zdecydowali się na podniesienie puli nagród. Jest jednak wyraźna różnica między tym w jaki sposób pieniądze za udział w poszczególnych rundach lub za wygranie turnieju rozdzielano w Paryżu, a jak w Londynie. W przypadku Rolanda Garrosa najniższa podwyżka w stosunku do roku ubiegłego dotyczyła finalistów (wzrost jedynie o 4,55%). Na Wimbledonie natomiast finaliści i zwycięzcy singlowi zostaną wynagrodzeni znacznie lepiej niż w 2022 roku. Dla finalistów przewidziano 1,175,000 funtów (11,9% więcej niż przed rokiem) a dla zwycięzców po 2,350,000 funtów (wzrost o 17,5%). Dzięki idei wspierania niżej notowanych graczy, więcej zarobili przede wszystkim gracze występujący w eliminacjach (w zależności od rundy wzrost od 12,5 do 15,9%).
Wynagrodzenia dla tenisistów i tenisistek za poszczególne fazy:
- 1 runda eliminacji – 12,750 funtów
- 2 runda eliminacji – 21,750 funtów
- 3 runda eliminacji – 36,000 funtów
- 1 runda turnieju głównego – 55,000 funtów
- 2 runda turnieju głównego – 85,000 funtów
- 3 runda turnieju głównego – 131,000 funtów
- 4 runda turnieju głównego – 207,000 funtów
- ćwierćfinał – 340,000 funtów
- półfinał – 600,000 funtów
- finał – 1,175,000 funtów
- zwycięzcy – 2,350,000 funtów.
Nieporównywalnie mniejsze pieniądze za grę przy Church Road otrzymają natomiast debliści i deblistki. Jednak praktycznie w każdej rundzie gry podwójnej stawki w stosunku do poprzedniej edycji wzrosły o około 10 procent. Za udział w pierwszej rundzie wynagrodzenie wynosi 13,750 funtów, ale już za wygranie deblowej rywalizacji 600,000 funtów.
Bilety na Wimbledon – cena za wejście na obiekt w 2023 roku
Aby dostać się na Wimbledon trzeba albo mieć szczęście i zostać wylosowanym w specjalnej loterii albo odstać swoje w słynnej kolejce „The Queue”. Tam najbardziej zdeterminowani fani stoją nawet po kilkanaście godzin, by ostatecznie dostać się do tenisowego raju, jakim jest All England Lawn Tennis and Croquet Club. Ile kosztuje bilet na Wimbledon 2023? Ceny uzależnione są od tego czy będzie to wejściówka na trybuny kortu centralnego, kort numer 1, kort numer 2, kort numer 3 czy na tzw. groundsy, czyli na wszystkie pozostałe korty. I to właśnie ta ostatnia opcja jest najtańsza, ponieważ na pierwsze dni turniejowe cena za „Ground Passes” wynosi 27 funtów. Od dziewiątego dnia turnieju jest jeszcze taniej, ale też jest wtedy mniej rozgrywanych spotkań i są to rywalizacje cieszące się mniejszym zainteresowaniem.
Najtańsze bilety na kort centralny kosztują 80 funtów. To ceny za wejściówek na pierwsze dwa dni turnieju, później jest już tylko drożej. Bilet na finał męski lub kobiecy to koszt 255 funtów. Ze względu na dostępne opcje kortów i dni turniejowe oraz miejsca, nie rozpisujemy każdej ceny, tylko zamieszczamy poniżej tabelę ze szczegółami.
Wszyscy sponsorzy Wimbledonu 2023
Wimbledon ze względu na swoją historię i tradycje, to turniej absolutnie wyjątkowy, o uznanej marce. Organizatorzy dbają o jej wizerunek m.in. poprzez długofalowe współprace ze sponsorami i partnerami. Długość niektórych z nich może robić wrażenie. Najdłużej z turniejem jest związana marka Slazenger, bo od 1902 roku. To właśnie od tego czasu firma ta dostarcza oficjalne turniejowe piłki. W tym roku Slazenger dostarczy na Wimbledon dokładnie 54 250 sztuk piłek.
Inną związaną z Wimbledonem marką, choć nie tak długo jak Slazenger, jest dostawca technologii informacyjnych – IBM. Współpraca obu stron przy okazji turnieju trwa od 1990 roku. IBM Consulting przygotowuje i dba o sprawne działanie specjalnych funkcji zbierających dane i statystyki.
Poza Slazengerem i IBM Wimbledon ma cały szereg partnerów, z którymi rozpoczął współpracę już po 2000 roku. W tej grupie znajdują się:
Lanson – oficjalny szampan Wimbledonu od 2001 roku, choć marka była związana z turniejem już wiele lat wcześniej. Lanson jest niezależną, rodzinną firmą pochodzącą z Remis. Podczas Wimbledonu szampan ten jest sprzedawany we wszystkich dostępnych punktach z napojami na terenie obiektu;
Ralph Lauren – projektuje i produkuje w oficjalne stroje sędziów turnieju od 2006 roku. Polo Ralph Lauren to pierwszy projektant w historii The Champioships. Marka co roku wypuszcza na rynek ekskluzywne kolekcje ubrań, które są inspirowane historią i wimbledońskimi tradycjami;
Evian – od 2008 roku jest oficjalną wodą turnieju;
Lavazza – znana na całym świecie marka kawy ściśle współpracuje również z Wimbledonem. Od 2011 roku Lavazza jest oficjalną kawą turnieju;
Jaguar Land Rover – każdy turniej wielkoszlemowy współpracuje z którymś z producentów samochodów. Wimbledon od 2015 roku działa na tym polu z Jaguar Land Rover. Dzięki temu marka dostarcza 179 pojazdów do wykorzystania na potrzeby turniejowe. To właśnie te auta co chwilę można zobaczyć w dzielnicy wimbledońskiej. Podróżują nimi między innymi tenisiści i tenisistki;
Pimm’s – czyli producent słynnego, letniego drinka jest oficjalnym partnerem Wimbledonu od 2017 roku. Dzisiaj trudno wyobrazić sobie The Championships bez tego napoju. Wśród kibiców jest równie pożądany, co wimbledońskie truskawki z Kentu;
American Express – to oficjalny partner płatniczy od 2019 roku;
OPPO – partner Wimbledonu – podobnie jak American Express – od 2019 roku. OPPO jest partnerem w zakresie smartfonów. Warto zaznaczyć, że to pierwszy azjatycki partner londyńskiego turnieju;
Sipsmith – czyli kolejny po Lansonie i Pimm’s partner związany z branżą alkoholową. Sipsmith jest producentem ginu, który od 2021 roku jest oficjalnym ginem Wimbledonu;
Vodafone – znany na całym świecie operator telefonii komórkowej od poprzedniego roku jest oficjalnym partnerem ds. łączności;
Babolat – jedna z największych na świecie marek tenisowych z Wimbledonem współpracuje od dawna, jednak dopiero w poprzednim roku została oficjalnym partnerem turnieju. W tym roku Babolat będzie prowadził m.in. serwis rakiet dla tenisistów i tenisistek biorących udział w turnieju. Kibice natomiast już teraz, i to nie tylko na Wimbledonie, mogą kupować produkty ze specjalnej, wimbledońskiej kolekcji;
Barclays – brytyjski bank w różnych formach współpracował z Wimbledonem na przestrzeni ostatnich 60 lat. W końcu w tym roku dołączył do grona oficjalnych partnerów turnieju.