Oceniamy pierwsze tygodnie Premier League w Viaplay. Platforma obszernie odpowiada na nasze pytania
Na początku sierpnia tego roku na polskim rynku praw telewizyjnych miała miejsce bardzo istotna zmiana. Po wielu latach transmisji spotkań Premier League w Canal+Sport, prawa do przekazu meczów angielskiej ekstraklasy przejęła platforma Viaplay. Jak możemy ocenić pierwsze tygodnie tej zmiany?
Falstart
Możliwość transmitowania meczów Premier League to duży produkt w kontekście praw telewizyjnych. Platform Viaplay z pewnością zdawała sobie z tego sprawę, dlatego dokonała kilka głośnych transferów na rynku dziennikarskim. Ekipę komentatorów powiększyli m.in. Przemysław Pełka oraz Michał Gutka, czyli osoby, które mogliśmy wcześniej słyszeć w Canal+Sport.
Dobre przygotowanie merytoryczne do spotkań angielskiej ekstraklasy było widoczne w Viaplay już na inaugurację sezonu, kiedy to zawodnicy Crystal Palace rywalizowali w piątkowy wieczór z Arsenalem. Klienci mieli jednak pewne obawy dotyczące jakości transmisji oraz płynności przekazu. Ostatecznie, poza pojedynczymi przypadkami, nie zanotowano większych problemów technicznych.
Sytuacja wyglądała zupełnie inaczej w trakcie sobotniego meczu Everton – Chelsea. U wielu użytkowników pojawił się poniższy komunikat:
Przez prawie całą pierwszą połowę duża grupa klientów nie miała możliwości oglądania meczu. Zawiodła również komunikacja Viaplay, gdyż platforma nie przygotowała żadnego konkretnego stanowiska i unikała odpowiedzi na pytania. Redakcja Sportmarketing skontaktowała się również w tym czasie z platformą, otrzymując typowy komunikat z działu prasowego, nie odnosząc się bezpośrednio do konkretnych pytań.
Podczas pierwszej kolejki zawiodła także multiliga, która po prostu nie była odpowiednio przemyślana i przygotowana. Relacja oparta była na transmisji jednego meczu: Tottenham – Southampton, zamiast przekazu ze wszystkich spotkań rozgrywanych w tym samym czasie. Po pierwszej kolejce, kibice mogli mieć pewne obawy dotyczące transmisji meczów Premier League w Viaplay.
Próby poprawy
Z kolejki na kolejkę, liczba zgłaszanych problemów technicznych przez klientów wydawała się mniejsza. Nie oznacza to jednak, że kłopoty całkowicie zniknęły. W trakcie hitowego starcia Manchesteru United z Liverpoolem w ramach 3. kolejki Premier League miały miejsce duże problemy z przekazem dźwięku.
Platforma bardzo szybko poprawiła format multiligi, dopasowując ten rodzaj przekazu do odpowiednich reguł i standardów. Niezmiennie pojawiały się pojedyncze skargi użytkowników związane z płynnością transmisji. Ostatecznie sprawą zajął się prezes UOKiK. Na ten moment nie ma jednak konkretnych ustaleń.
Ocena po dwóch miesiącach
Start Premier League w Viaplay miał miejsce ponad dwa miesiące temu. Po takim okresie możemy dokonać pewnej oceny transmisji spotkań angielskiej ekstraklasy w nowym miejscu. Nie można mieć zastrzeżeń do przygotowania merytorycznego i opakowywania spotkań przez platformę. Spora grupa osób związanych z angielską piłką zajmuje się meczami Premier League w Viaplay. Dzięki temu, wielu klientów mogło nie odczuć większej zmiany w kontekście komentarza czy studia. Nadawca szybko zareagował także na falstart związany z multiligą.
Zauważalne są także próby platformy związane z naprawą problemów technicznych, choć z pewnością nie można użyć stwierdzenia, że w Viaplay obejrzymy mecze Premier League bez żadnych usterek. Wydaje się, że kłopoty z transmisją są po prostu losowe i zależy to od naszego szczęścia.
Pewną poprawę związaną z problemami technicznymi dostrzegł także CEO Shark Agency – Maciej Akimow, który odpowiedział nam na pytanie dotyczące oceny startu Premier League w Viaplay – Wydaje się, że z czasem problemów technicznych jest coraz mniej. Nieprzekonanych i zrażonych do usługi pewnie trudno będzie przekonać na nowo. Wydarzenia i problemy u innych dostawców sportowego streamingu online pokazały też jednak, że problemem jest infrastruktura, która po prostu nie wytrzymuje obciążeń.
Największym atutem platformy jest bez wątpienia opakowanie produktu, co również podkreślił Maciej Akimow – Pod kątem opakowania produktu nie można mieć raczej żadnych zastrzeżeń. Mocno kadra, profesjonalne studio, część komentarzy bezpośrednio ze stadionów – obok tego nie można przejść krytycznie. Dodatkowo od listopada pracę w Viaplay oficjalnie rozpocznie Andrzej Twarowski, symbol Canal+, co jest mocnym handicapem dla stacji. Jedynym problemem są występujące problemy techniczne, których jak wspomniałem, wydaje się, że jest coraz mniej.
Kontakt z mediami
Poza problemami technicznymi, zauważalnym minusem platformy jest kontakt z mediami. Burzliwy start Premier League w Viaplay sprawił, że redakcja Sportmarketing.pl miała okazję kilkukrotnie kontaktować się z przedstawicielami platformy. Pierwsza sytuacja miała miejsce jeszcze przed startem transmisji meczów w Viaplay. Sprawa dotyczyła oferty platformy, a raczej jej braku, dla przedsiębiorców. Podjęliśmy próby kontaktu z Viaplay i przez niemal dwa tygodnie platforma nie była w stanie odnieść się do poruszonych przez nas kwestii. Pierwszą wiadomość wysłaliśmy 7 lipca, a oficjalne stanowisko Viaplay otrzymaliśmy 18 lipca.
Kolejny kontakt z Viaplay miał miejsce po pierwszej kolejce Premier League i meczu Everton – Chelsea, gdzie klienci zmagali się z poważnymi problemami technicznymi. Po wysłaniu kilku konkretnych pytań otrzymaliśmy ogólny komunikat działu prasowego, który wydawał się klasyczną formułką skierowaną do użytkowników, którzy mają kłopoty z transmisją.
Ocena ze strony Viaplay
W związku z przygotowywaniem podsumowania startu Premier League w Viaplay redakcja Sportmarketing.pl skontaktowała się z platformą, dzięki czemu możemy również poznać opinię samego nadawcy w kontekście transmitowania Premier League.
Jak Viaplay ocenia swój start transmitowania meczów Premier League?
– Premier League to najchętniej oglądane ligowe rozgrywki piłki nożnej na świecie. W tym sezonie na angielskich boiskach kibicujemy rekordowej liczbie polskich zawodników, którzy w kilku przypadkach odgrywają czołowe role w swoich zespołach. To jeden z powodów dla których zainteresowanie Premier League wśród widzów w naszym kraju stale rośnie. Dlatego też w każdej kolejce wszystkie mecze ligi angielskiej pokazujemy z polskim komentarzem. Z myślą o transmisjach ligi angielskiej przed rozpoczęciem sezonu wybudowaliśmy drugie studio sportowe, dzięki czemu możemy równolegle pokazywać zarówno mecze Premier League, jak i Bundesligi. W każdy poniedziałek emitujemy również magazyn ligi angielskiej, podsumowujący najważniejsze wydarzenia danej kolejki.
Czy od momentu transmitowania angielskiej ekstraklasy, platforma zanotowała wzrost liczby subskrybentów?
– Nie ujawniamy szczegółowych danych dotyczących liczby naszych subskrybentów na żadnym z lokalnych rynków, na których dostępna jest platforma Viaplay, w tym także w Polsce. Jednocześnie chcielibyśmy zaznaczyć, że Grupa Viaplay odnotowuje bardzo dobre wyniki. W II kw. bieżącego roku łączna liczba subskrybentów wzrosła o 69% w porównaniu z tym samym okresem roku poprzedniego, dodatkowo porównując I kw. z II kw. tego roku, pozyskaliśmy 766,000 nowych subskrybentów, z czego 307,000 to użytkownicy spoza rynków nordyckich. Naszą ambicją jest pozyskanie jeszcze większej liczby klientów na rynkach międzynarodowych, w tym także w Polsce – cel dotyczący łącznej liczby subskrybentów serwisu streamingowego Viaplay na koniec bieżącego roku został podniesiony z 7 mln do 7,3 mln.
Czy platforma jest świadoma problemów technicznych, jakie dość regularnie zgłaszają klienci? Czy przewidywane są czynności/działania, które mogą w nadchodzącym czasie zmniejszyć problemy klientów?
– Prosimy każdego z subskrybentów Viaplay, który doświadczył jakichkolwiek problemów, aby zawsze kontaktował się bezpośrednio z naszym działem obsługi klienta. Przyczyny występowania problemów z dostępem do platformy są różnorodne i uzależnione od konkretnych przypadków, dlatego każde zgłoszenie rozpatrywane jest indywidualnie, a klienci mogą zawsze liczyć na wsparcie naszego działu technicznego. Streaming to przyszłość i technologia, w którą nieustannie inwestujemy. Bez względu na skalę, naszym celem jest zapewnienie najwyższej jakości transmisji wydarzeń sportowych, aby nasi subskrybenci byli w pełni zadowoleni z usług Viaplay. Obecnie otwieramy w Europie huby technologiczne, które skupiają najlepszych specjalistów w swoich dziedzinach. Chcemy oferować naszym klientom najlepszy streaming na wszystkich rynkach, na których działa Viaplay, dlatego dokonujemy długoterminowych inwestycji również w Polsce.
Czy platforma planuje w najbliższych miesiącach wzbogacić swoją ofertę związaną z Premier League o dodatkowe treści, np. dodatkowe programy?
– Tuż przed startem nowego sezonu Premier League, serwis Viaplay zaprezentował kibicom Viaplay Premier Panel, zupełnie nowy format programu, w którym legendy Premier League, a obecnie eksperci naszej platformy – Fredrik Ljungberg, Jesper Grønkjaer i Jaap Stam – spotykają się, by przy okrągłym stole dyskutować o najlepszej piłkarskiej lidze świata. Z kolei dzięki ekskluzywnemu dostępowi do Erlinga Haalanda, jednej z najbardziej utalentowanych i rozchwytywanych młodych gwiazd piłki nożnej na świecie, widzowie Viaplay mogą przekonać się, jak wyglądało podjęcie decyzji o wyborze nowego klubu przez norweskiego supernapastnika. To wszystko i wiele więcej w filmie dokumentalnym ‘Haaland – The Big Decision’. Jest to także pierwszy dokument zrealizowany w ramach długoterminowej współpracy pomiędzy Erlingiem Haalandem i Viaplay. Oprócz transmisji ze wszystkich spotkań Premier League, w ofercie Viaplay znajdziemy również inne pasjonujące programy dotyczące samych rozgrywek – reportaże, wywiady, filmy dokumentalne oraz produkcje Premier League Content Service. Już wkrótce premierę będzie miała także seria dokumentalna z okazji 30. rocznicy powstania Premier League. Ciągle pracujemy nad tym, żeby kibice Premier Leauge mieli jak najwięcej powodów do odwiedzania platformy Viaplay.
W mediach pojawiła się informacja, iż grono komentatorów Premier League w Viaplay zostanie poszerzone w listopadzie o Andrzeja Twarowskiego. Czy rzeczywiście możemy spodziewać się głośnego transferu?
– Nasz zespół komentatorów i ekspertów nieustannie się rozwija, lecz nie komentujemy konkretnych zmian personalnych. Dynamiczny rozwój redakcji sportowej jest bezpośrednio związany ze stale zwiększającą się ofertą programową Viaplay. Przed startem bieżących rozgrywek Premier League oraz niemieckiej Bundesligi do zespołu Viaplay dołączyło wielu dziennikarzy i komentatorów doskonale znanych przez kibiców w całym kraju. W ostatnim czasie naszą redakcję wzmocnili tak uznani dziennikarze jak Przemysław Pełka, Michał Gutka, Paweł Grabowski, Adrian Olek, Adam Targowski, Piotr Żelazny, Michał Okoński, Piotr Majchrzak czy Jakub Krupa. W roli ekspertów możemy zobaczyć również byłych znakomitych zawodników m.in. Marcina Wasilewskiego, Jarosława Fojuta, Łukasza Piszczka oraz Artura Wichniarka, a to jeszcze nie koniec. Już wkrótce poinformujemy o kolejnych naszych „transferach”.
W przypadku kontaktu z mediami, Viaplay również notuje pewne postępy, gdyż tym razem platforma odniosła się już bezpośrednio do konkretnych pytań, choć nie ukrywamy, iż ponownie redakcja Sportmarketing.pl kilkukrotnie podejmowała próbę kontaktu, by uzyskać odpowiedź.
Podsumowanie
Viaplay z pewnością nie zanotowało idealnego startu transmisji spotkań Premier League. Na plus niewątpliwie możemy wyróżnić opakowanie samego produktu. Podkreślić trzeba również, iż platforma najprawdopodobniej wykonuje odpowiednie kroki w celu zmniejszenia problemów technicznych, choć kłopoty, jakie miały miejsce w meczu Everton – Chelsea czy spotkaniu Manchester United – Liverpool są niedopuszczalne.
Można także podawać w wątpliwość taktykę, jaką obrała platforma na samym starcie w kontekście kontaktu z klientami, którzy zgłaszali problemy techniczne. Chowanie głowy w piasek spowodowało, iż pewna grupa użytkowników nieco zraziła się do Viaplay.