08.11.2021 13:39

Umowy sponsorskie PZPN. Kto i do kiedy wspiera reprezentację?

Po zmianie na stanowisku prezesa PZPN zastanawiającą kwestią może być temat umów sponsorskich w kontekście reprezentacji. Postanowiliśmy więc dokładniej mu się przyjrzeć oraz sprawdzić, do kiedy obowiązują umowy z aktualnymi sponsorami.

Umowy sponsorskie PZPN. Kto i do kiedy wspiera reprezentację?

Lotos sponsorem głównym

Miano sponsora głównego reprezentacji Polski należy do Grupy Lotos – koncernu naftowego, którego głównym akcjonariuszem jest Skarb Państwa. Na mocy porozumienia z 2018 roku, obecna umowa między Polskim Związkiem Piłki Nożnej a Grupą Lotos obowiązywać będzie do końca 2022 roku.

W ramach tej współpracy koncern ma prawo do wykorzystywania wizerunku piłkarzy w swoich działaniach reklamowych. Logo grupy jest także widoczne m.in. na bandach reklamowych w czasie spotkań kadry i można je również znaleźć na oficjalnej stronie PZPN czy też na strojach treningowych reprezentacji.

Umową z Lotosem jest objęta zarówno pierwsza reprezentacja Polski, jak również kadra U-21 oraz reprezentacja Polski kobiet. Zgodnie z informacjami Krzysztofa Stanowskiego, na którego przy okazji parafowania nowej umowy powołał się portal wirtualnemedia.pl, jej maksymalna wartość ma wynosić 100 milionów złotych, co oznaczałoby kontrakt sponsorski na poziomie 25 milionów złotych rocznie.

Pięciu oficjalnych sponsorów reprezentacji

Poza sponsorem głównym, umowy sponsorskie dotyczące reprezentacji PZPN zawarł jeszcze z pięcioma firmami, które znajdują się dzięki temu w gronie oficjalnych sponsorów reprezentacji Polski w piłce nożnej. Firmami tymi są Biedronka, Leroy Merlin, zakłady bukmacherskie STS, T-Mobile oraz Oshee.

W przypadku Biedronki, umowa z siecią sklepów Jeronimo Martins obowiązuje do końca 2022 roku. Zgodnie z jej postanowieniami, Biedronka nie tylko jest oficjalnym sponsorem pierwszej reprezentacji, ale również wspiera drużynę kobiecą oraz reprezentacje młodzieżowe od 15 do 21 lat. Sieć popularnych sklepów jest ponadto sponsorem Akademii Młodych Orłów oraz Letniej Akademii Młodych Orłów – inicjatyw, których celem jest szkolenie adeptów piłki nożnej oraz trenerów.

W ramach umowy, Biedronka, która sponsoruje reprezentację nieprzerwanie od 2010 roku, jest m.in. obecna na bandach reklamowych w trakcie spotkań kadry narodowej rozgrywanych w Polsce oraz na ściankach konferencyjnych, na stronie internetowej PZPN, na biletach na mecze i w programach meczowych.

Mianem oficjalnego sponsora reprezentacji może też posługiwać się inna znana sieć sklepów – Leroy Merlin. Umowę z przedstawicielami znanej sieci sklepów budowlano-dekoratorskich PZPN przedłużył w roku 2018 do 2022 roku, a konkretniej do zakończenia Mistrzostw Świata w Katarze.

Na mocy zawartego porozumienia, logo firmy pojawia się na nośnikach reklamowych w czasie meczów reprezentacji, na tablicach sponsorskich przy okazji konferencji prasowych, widnieje na oficjalnej stronie PZPN oraz znajduje się w różnych drukowanych materiałach promocyjnych związku. Marka Leroy Merlin oprócz pierwszej reprezentacji wspiera także kadrę kobiecą oraz drużyny młodzieżowe.

Wsparcie także od STS i T-Mobile

W ramach nowej, rozszerzonej umowy z PZPN-em, która weszła w życie 1 sierpnia 2018 roku, oficjalnym sponsorem reprezentacji są także zakłady bukmacherskie STS. Największy bukmacher w Polsce wspiera zarówno pierwszą drużynę narodową, jak również kadrę kobiet oraz drużynę do lat 21.

Podobnie jak w przypadku wymienionych wcześniej oficjalnych sponsorów reprezentacji Polski, marka STS jest obecna na bandach reklamowych w czasie spotkań kadry, na biletach i programach meczowych oraz na ściankach konferencyjnych. Bukmacher ma ponadto prawo do informowania o współpracy z reprezentacją w swoich punktach stacjonarnych, w których elementy wystroju nawiązują do tego faktu. W dni meczowe reprezentacji STS działa także w specjalnych strefach z atrakcjami dla kibiców.

Umowa z zakładami bukmacherskimi STS, z którymi Polski Związek Piłki Nożnej współpracuje od 2014 roku, obowiązuje do końca 2022 roku.

W gronie oficjalnych sponsorów reprezentacji Polski w piłce nożnej znajduje się również T-Mobile. Znany operator sieci telefonii komórkowej wspiera zarówno pierwszą reprezentację, jak również drużynę U-21 oraz kadrę kobiecą i kadry młodzieżowe. Na mocy umowy z kwietnia 2020 roku, T-Mobile zostało również partnerem serwisu „Łączy nas piłka”.

Na mocy zawartej umowy, która obowiązywała będzie do końca 2022 roku, logo T-Mobile jest obecne m.in. na bandach reklamowych na stadionach, na ściankach konferencyjnych, wszelkich materiałach promocyjnych PZPN oraz na reprezentacyjnym autokarze.

Niejasny status umowy z Oshee

W gronie oficjalnych sponsorów reprezentacji Polski pozostaje też wciąż marka Oshee. W jej przypadku, w komunikacie z października 2017 roku na temat rozszerzenia dotychczasowej współpracy, pojawiła się informacja, że umowa z producentem napojów funkcjonalnych została zawarta do końca lipca 2020 roku.

Logo Oshee wciąż widnieje jednak na oficjalnej stronie PZPN oraz można je zauważyć np. na ściankach konferencyjnych przy okazji wywiadów z graczami reprezentacji czy też z trenerem Sousą. W związku z tym faktem należy sądzić, że umowa z tą marką została przedłużona, ale nie pojawił się po prostu nowy komunikat w tej sprawie.

Oprócz sponsora głównego oraz pięciu oficjalnych sponsorów, wsparcie reprezentacji na mocy zawartych umów gwarantują też kadrze jej partnerzy. W gronie tym znajdują się takie marki jak przedsiębiorstwo budowlane Fakro, producent wód mineralnych Ustronianka, wypożyczalnia samochodów 99rent oraz Alior Bank.

Co z nowymi umowami?

Chcąc pozyskać informacje w kwestii przedłużenia obowiązujących aktualnie umów oraz ewentualnego zawarcia nowych po zmianie na stanowisku prezesa PZPN, skontaktowaliśmy się w tej sprawie z przedstawicielami związku.

Wszystkie rozmowy na temat obecnych kontraktów sponsoringowych i rozmów dotyczących ich przedłużenia są tajemnicą handlową, w związku z czym o ich zakończeniu będziemy informować w momencie zakończenia negocjacji. Celem związku jest oczywiście wypełnienie całej piramidy sponsoringowej, a co za tym idzie przedłużenie umów obecnych oraz podpisanie nowych partnerów biznesowych Federacji – dowiedzieliśmy się w odpowiedzi z Biura Prasowego PZPN.

Udostępnij
Mateusz Drożdżal

Mateusz Drożdżal