Czołowi piłkarze i ich kontrakty z producentami butów
Postawy piłkarzy na boisku nie tylko wpływają na ich wyniki sportowe czy ewentualne transfery do lepszych zespołów, ale także mają fundamentalne znaczenie w kontekście umów, jakie zawierają zawodnicy ze sponsorami buntów. Z jakimi markami związani są czołowi gracze na świecie? Odpowiadamy.
Trudno wybrać jedyny właściwy wyznacznik, który skompletuje nam kategorię pt. czołowi piłkarze. Posłużymy się tutaj danymi, jakie przedstawia serwis transfermarkt.pl. Jest to lista najbardziej wartościowych zawodników na dzień 30 lipca 2021 roku. Oto siódemka piłkarzy:
7. Neymar – Paris Saint-Germain
6. Kevin De Bruyne – Manchester City
5. Mohamed Salah – Liverpool FC
4. Jadon Sancho – Manchester United
3. Harry Kane – Tottenham Hotspur
2. Erling Haaland – Borussia Dortmund
1. Kylian Mbappe – Paris Saint-Germain
Dlaczego siódemka, a nie jak to z reguły bywa dziesiątka? Postanowiliśmy bowiem nieco zmodyfikować to zestawienie, dodając trzech zawodników, którzy przede wszystkim ze względu na wiek nie widnieją już na liście najbardziej wartościowych piłkarzy. Wiele osób z pewnością domyśla się o kogo chodzi. To Cristiano Ronaldo, Leo Messi oraz oczywiście Robert Lewandowski.
Przenalizujemy zatem powiązania całej dziesiątki z czołowymi markami, które odpowiadają za sprzęt piłkarski.
Kevin De Bruyne – Nike
Informacji na temat kontraktu Kevina De Bruyne ze sponsorem obuwia jest naprawdę niewiele. Mówimy bowiem o zawodniku, którego transfermarkt.pl wycenia na 100 milionów euro. Sam Kevin De Bruyne ma na swoim koncie nie tylko sukcesy drużynowe z Manchesterem City, ale także wyróżnienia indywidualne w postaci zawodnika roku Premier League.
Wiadomo, że Kevin De Bruyne od lat związany jest z Nike. W 2015 roku „Kicker” informował, iż ówczesny zawodnik Wolfsburga ma podpisać siedmioletnią umowę z amerykańskim przedsiębiorstwem. Wszystko w tym temacie się zgadza, gdyż od momentu przeprowadzki do Manchesteru City, Kevin De Bruyne występuje w butach tej firmy.
Jaki konkretnie model ubiera belgijski zawodnik? W 2020 roku był to Nike Phantom GT w różnej kolorystyczne. Jeśli doniesienia „Kickera” są prawdziwe, to w przyszłym roku De Bruyne stanie przed decyzją w kwestii nowego sponsora. Niewykluczone, że tutaj nastąpi zmiana, gdyż na rynku coraz śmielej działa przede wszystkim jedna marka, ale o tym nieco później.
Mohamed Salah – Adidas
W 2017 roku Mohamed Salah przeniósł się z Romy do Liverpoolu. Ten ruch okazał się dla Egipcjanina strzałem w dziesiątkę. Ofensywny gracz stał się niezwykle ważnym graczem ekipy „The Reds”, co pozwoliło mu także zbudować silną pozycję na rynku marketingowym.
Aktualnie Mohamed Salah związany jest z Adidasem. Warunki trwania umowy są nieznane. Wiadomo natomiast ile inkasuje Salah za tę współpracę. Mowa o 2.5 milionach funtów rocznie. Nie jest to kwota, która pozwala cieszyć się Egipcjaninowi z miejsc w czołowej piątce w kontekście zarobków za umowy sponsorskie z firmami odpowiadającymi za sprzęt, ale mimo wszystko 28-latek ma jedne z lepszych warunków.
Jadon Sancho – Nike
Na przestrzeni ostatnich tygodni Jadon Sancho trafiał na pierwsze strony piłkarskich gazet. Nie był to jednak efekt znakomitej gry Anglika, a spekulacji, jakie dotyczyły jego przyszłości. Ostatecznie 21-latek przeniósł się z Borussii Dortmund do Manchester United, a zespół „Czerwonych Diabłów” zapłacił za 21-latka 85 milionów euro.
Sam Sancho związany jest z Nike. Mimo dość młodego wieku, nowy piłkarz Manchesteru United doczekał się w 2020 roku sygnowanych butów piłkarskich.
fot. bbc.co.uk
To model Nike Mercurial Superfly 7 inspirowany dzieciństwem 21-latka. Sancho wychował się w południowo-wschodnim Londynie. Na butach widnieje napis „No ball games”, który oczywiście nawiązuje do zakazów, jakie często można spotkać na osiedlach mieszkaniowych.
Harry Kane – Nike
Od początku swojej przygody z dorosłą piłką Harry Kane związany jest z Tottenhamem. Anglik to nie tylko jeden z czołowych napastników w Premier League, ale również w całej Europie. Choć indywidualne poczynania 28-latka robią spore wrażenie, to Kane może mieć pewien problem z poprawą swojej marketingowej pozycji. Przyczyna jest dość oczywista. Brak sukcesów z drużyną.
Nie bez powodu Harry Kane rozważa aktualnie zmianę klubu, a priorytetem angielskiego napastnika jest Manchester City. Na ten moment brakuje jednak konkretów w kontekście transferu snajpera. Czy ewentualna przeprowadzka wpłynęłaby na umowy sponsorskie Kane’a? Nie jest to wykluczone.
Aktualnie Harry Kane związany jest z amerykańskim przedsiębiorstwem, czyli Nike. Na próżno można jednak szukać szczegółów tego kontraktu. Zarówno w kontekście warunków finansowych, jak i długości trwania umowy.
Erling Haaland – Nike
Dość ciekawa historia marketingowa dotyczy jednego z najbardziej pożądanych napastników, czyli Erlinga Haalanda. Norweg szturmem wtargnął do futbolu na najwyższym poziomie i kwestią czasu jest, aż 21-latek doczeka się głośnego transferu, który będzie opiewać na ogromną kwotę.
Haaland jest oczywiście atrakcyjnym piłkarzem dla marek sportowych. Jak się okazuje, spory wkład w transfer Norwega do Borussii Dortmund miała Puma, a dokładniej Bjorn Gulden, CEO tego przedsiębiorstwa w Norwegii, który chciał wykorzystać fakt przeprowadzki Erlinga Haalanda do Dortmundu i zaoferował napastnikowi atrakcyjną umowę sponsorską od Pumy.
Była to woda na młyn dla przedstawicieli piłkarza. Agent Haalanda – Mino Raiola rozpoczął wtedy negocjacje z Nike w sprawie przedłużenia kontraktu i zagwarantowania swojemu klientowi lepszych warunków, o czym informował The Athletic.
Kylian Mbappe – Nike
Przez lata o miano najlepszego piłkarza na świecie rywalizowali Cristiano Ronaldo oraz Lionel Messi. Wielu kibiców i ekspertów jest zgodnych. Taki bój przez następne sezony będą toczyć Erling Haaland oraz Kylian Mbappe. Francuz w przestrzeni marketingowej ma jednak nieco mocniejszą pozycję.
Piłkarz PSG od kilku dobrych lat związany jest z firmą Nike. W 2017 roku ofensywny gracz przedłużył swój kontrakt z amerykańskim przedsiębiorstwem. Był to o tyle istotny ruch, gdyż w mediach spekulowano na temat przyszłości zawodnika. Mbappe był łączony z kilkoma klubami, a ewentualna zmiana sponsora z Nike na Adidas mogła przybliżać Francuza do Madrytu, a konkretniej Realu. Ostatecznie w tym samym roku Kylian Mbappe zasilił paryski klub.
W mediach pojawiła się informacja o rzekomym przedłużeniu kontraktu przez Kyliana Mbappe z firmą Nike w 2019 roku. Francuz miał podpisać dziesięcioletnią umowę, na mocy której dostanie 140 milionów funtów, co daje 14 milionów funtów rocznie. Trudno jednak znaleźć potwierdzenie tych spekulacji w wiarygodnych źródłach.
Robert Lewandowski – ?
Polskich kibiców z pewnością interesuje sytuacja Roberta Lewandowskiego. Tutaj pojawia się wiele niejasności. W ubiegłym roku Robert Lewandowski zakończył swoją współpracę z firmą Nike. Akurat był to moment, kiedy piłkarz Bayernu znajdował się na ustach wszystkich mediów, przede wszystkim ze względu na fakt, iż razem z „Bawarczykami” zdobył Ligę Mistrzów. Spekulowano oczywiście na temat możliwej Złotej Piłki. Ostatecznie France Football odwołało ten prestiżowy plebiscyt za 2020 rok.
Przez wiele miesięcy kwestia umowy sponsorskiej Roberta Lewandowskiego nie została rozwiązana. Ten stan rzeczy utrzymuje się do dziś. Co prawda Robert Lewandowski pojawił się podczas treningu w butach Pumy, jednakże nadal nie ma żadnego oficjalnego komunikatu w tej sprawie. Polak regularnie testuje kilka modeli butów, co jasno sugeruje, że nie jest związany z konkretną marką.
Cristiano Ronaldo – Nike
Wielu graczy z pewnością dąży do tego, by uzyskać w świecie futbolu na tyle wielką renomę, by zgłosiła się do niego czołowa marka z ofertą „dożywotniej umowy”, czyli do końca piłkarskiej kariery. Taki przywilej doświadczył Cristiano Ronaldo. Aktualny zawodnik Juventusu podpisał tego typu kontrakt w 2016 roku.
Jak twierdzi Forbes, Cristiano Ronaldo otrzymuje od amerykańskiego przedsiębiorstwa około 15 milionów funtów rocznie. Podczas kampanii 2020/2021, Portugalczyk występował w modelu Nike Mercurial Superfly VIII Elite
Lionel Messi – Adidas
Nieco więcej otrzymuje rocznie od Adidasa Lionel Messi, który związał się z niemieckim przedsiębiorstwem na podobnych zasadach co Cristiano Ronaldo w 2017 roku. Mowa oczywiście o dożywotniej umowie. Jak twierdzi Forbes, Messi otrzymuje rocznie około 18 milionów funtów. Będący aktualnie bez klubu Argentyńczyk jest oczywiście główną twarzą niemieckiej marki w kategorii piłkarskiej.
W trakcie rozgrywek 2020/2021, Lionel Messi występował w modelu Adidas X Speedflow Messi.1.
Neymar – Puma
Kto otrzymuje rocznie największą kwotę za umowę sponsorską związaną z dostarczaniem sprzętu? Z pewnością wiele osób bez sprawdzania danych wskazałoby Messiego lub Ronaldo. Jak się jednak okazuje, fotel lidera zajmuje Neymar, który w ubiegłym roku podpisał wielki kontrakt z Pumą.
Był to ogromny ruch ze strony niemieckiej marki, która tym samym rzuciła rękawicę dwóm gigantom – Nike i Adidasowi. Jak zdradza Forbes, Neymar otrzymuje rocznie od Pumy około 23 miliony funtów. Pozostaje tajemnica, na jak długo związał się z tą firmą piłkarz PSG.
Są pewne wyjątki
Czy trzeba być czołowym piłkarzem na świecie, by otrzymać atrakcyjną ofertę od Nike, Adidasa czy Pumy? Jak się okazuje, nie jest to warunek konieczny. Spory wpływ ma również potencjał. Świetnym przykładem jest Youssoufa Moukoko, 16-letni piłkarz Borussii Dortmund, który już w wieku 14 lat podpisał ogromny kontrakt z Nike.
Jak informował wtedy Bild, amerykańska marka złożyła napastnikowi propozycję współpracy na dziesięć lat, dzięki czemu Moukoko miał otrzymać łącznie 10 milionów euro, przy czym za sam podpis ofensywny gracz zapewnił sobie milion euro. Młody gracz BVB cały czas się rozwija. Wystarczy powiedzieć, że Moukoko ma już za sobą nie tylko debiut w Bundeslidze, ale również strzelone gole w najwyższej klasie rozgrywkowej w Niemczech.