16.08.2019 20:34

Jak dobrze rozpocząć rok szkolny? Propozycje działań marketingowych dla klubów sportowych

Koniec sierpnia to często niezbyt przyjemny okres dla wielu młodych osób, gdyż nieubłaganie nadchodzi czas powrotu do szkoły.


Dla klubów i organizacji sportowych natomiast to bardzo dobra okazja, aby uczynić koniec wakacji nieco bardziej przyjemnym, a przy okazji zdobyć sympatię nowych, szczególnie najmłodszych kibiców oraz ich rodziców.

Prezentuję listę pomysłów, czyli propozycje wszelkiego rodzaju inicjatyw, które można wykorzystać w okresie powrotu uczniów do szkoły dla promocji klubu lub organizacji sportowej.

Dedykowany asortyment w sklepie klubowym

Poszerzenie asortymentu klubowego o gadżety szkolne oraz proponowanie zniżki pod koniec sierpnia to chyba najbardziej standardowy zabieg stosowany przez wiele klubów.

Chcąc wybrać taki wariant, warto jednak pomyśleć nad oryginalną reklamą – w ubiegłym roku kolekcję przeznaczoną dla młodzieży w dość ciekawy sposób promowała Legia Warszawa, zatem może być to pewnego rodzaju inspiracja do działania.


Okolicznościowy konkurs w mediach społecznościowych

Chcąc chociaż trochę umilić młodzieży powrót do szkoły może warto zorganizować okolicznościowy konkurs w mediach społecznościowych. Pomysłów oczywiście może być wiele – nagrody także zależne będą od możliwości organizacyjnych klubu (np. dedykowane zestawy szkolne, bilety na mecz itp.).

Organizując konkurs w którym udział będą brać osoby nieletnie, należy pamiętać o umieszczeniu w regulaminie informacji o wymaganej zgodzie rodzica lub prawnego opiekuna.

Warto stawiać na kreatywność wśród uczestników konkursu – przedstawiam moje dwa pomysły:
“Opisz za pomocą emoji Twoją sportową przygodę, którą przeżyłeś podczas wakacji!”
“Pokaż, jak aktywnie i na sportowo rozpocząłeś nowy rok szkolny!”

Wykorzystując media społecznościowe może warto również pójść o krok dalej i zachęcać młodzież do publikowania zdjęć ujmujących sport, akcent sympatii do klubu oraz początek nowego roku szkolnego pod dedykowanym hasztagiem?

Organizacja specjalnego wydarzenia

Ostatnia sobota sierpnia to dobra okazja na zorganizowanie specjalnego wydarzenia wieńczącego koniec wakacji. Takie wydarzenie można zorganizować na swoich obiektach sportowych, ale warto rozważyć również chociażby galerię handlową, bądź inne duże lokalne skupisko ludzi – dobrze jest pamiętać, że właśnie wtedy rodzice wraz z dziećmi będą na ostatnich zakupach przed rozpoczęciem roku szkolnego.

Jak może przebiegać takie wydarzenie? Dobrze jest przygotować dla odwiedzających stanowisko klubu wyprawki dla dzieci i młodzieży, na miarę możliwości organizacyjnych – począwszy od prostych planów lekcji z herbem klubu i symbolicznego długopisu lub ołówka, skończywszy na nieco droższych podarunkach. Warto zaprosić także zawodników drużyny seniorów, którzy mogą rozdawać autografy oraz pozować do wspólnych zdjęć.

W przypadku akademii sportowej warto zorganizować pokazowy trening oraz punkt informacyjny dla rodziców wraz z możliwością ewentualnych zapisów dzieci na zajęcia.

Zbiórka artykułów szkolnych

Dobrze, aby początek roku był jak najbardziej udany dla wszystkich uczniów. Na pewno wartym uwagi pomysłem jest zbiórka oraz przekazanie artykułów szkolnych np. lokalnemu domu dziecka.

Warto zainicjować zbiórkę materiałów szkolnych wśród kibiców – taka inicjatywa może odbyć się na stadionie podczas meczu. Punkty w których można oddawać artykuły dobrze zlokalizować także chociażby w zaprzyjaźnionych sklepach czy innych punktach handlowych.

Podobną akcję w poprzednich latach realizowało Zagłębie Lubin – na pewno warto pomagać innym, jednocząc przy tym sympatyków klubu.


Przywitanie uczniów przybywających na lekcje

Pierwszego dnia zajęć lekcyjnych, który przypada na 3 września, kolejnym z pomysłów może być przywitanie uczniów przybywających na lekcje przez zawodników klubu przy wejściu do szkoły.

Jak może wyglądać takie spotkanie? Oczywiście wspólne zdjęcia oraz autografy, jednak warto, aby sportowcy częstowali także uczniów owocami (np. jabłkami). Oprócz miłej niespodzianki i okazji do spotkania zawodników będzie to jednoznaczna promocja zdrowego trybu życia.

— — — — — — — — — — — — — — —

Początek roku szkolnego to także dobry moment do inicjowania nie tylko jednorazowych akcji, ale nawiązania szerszej współpracy ze szkołami.

Zaproszenie szkoły na mecze

Chyba dość standardowym i często wdrażanym, ale wartym przypomnienia pomysłem jest zaproszenie szkół na własne mecze. Przygotowanie puli darmowych biletów, pomoc w organizacji transportu – w zależności od możliwości, warto spróbować także zorganizować dla uczniów oprowadzenie po obiekcie czy też ewentualność zdobycia autografów od zawodników (np. po zakończeniu meczu).

Oczywiście oprócz budowania frekwencji i promocji samego klubu, to także zainteresowanie uczniów sportem oraz daną dyscypliną.

Prowadzenie lekcji przez zawodników

Według mnie ciekawym pomysłem jest zainicjowanie okolicznościowych lekcji dla uczniów z udziałem zawodników – przedstawiam kilka wartych zastosowania propozycji.

Chyba najpopularniejszy wariant to lekcja wychowania fizycznego – obecność zawodników na pewno zaciekawi uczniów oraz zachęci ich do wspólnej aktywności. Ważne jest, aby promować ruch wśród młodych osób, opierając się na idei kampanii “STOP zwolnieniom z WF-u”. We współpracy z nauczycielem przygotowanie i realizacja kompletu ćwiczeń, a na koniec dobrym elementem jest przeprowadzenie wspólnej gry lub meczu, koniecznie angażując każdego ucznia!

Kolejnym pomysłem jest wyjście z inicjatywą przeprowadzenia dość niecodziennej godziny wychowawczej. Sami zawodnicy mogliby porozmawiać z uczniami na temat wzajemnego szacunku – dobra okazja do pokazania, że sportowiec to także człowiek oraz wytłumaczenie, jak wszelkie wyzwiska czy przekleństwa kierowane z trybun mogą bardzo zranić drugą osobę.

Taka lekcja to idealna szansa na naukę szacunku i kulturalnego kibicowania. Budowanie pozytywnych wzorców wśród uczniów przez samych zawodników będących autorytetami, może być niezwykle skuteczne i zapaść w pamięci wielu młodym osobom.

Przedstawiam jeszcze jedna ideę – posiadając w składzie swojego zespołu jednego lub kilku zawodników z zagranicy idealnym pomysłem jest organizacja wspólnej lekcji języka obcego. Oczywiście w szkołach dominuje angielski oraz niemiecki, więc sportowcy mogą być idealnymi native speakers, ale również przeprowadzenie okolicznościowych zajęć z mało popularnego w Polsce języka także może spotkać się z pozytywnym odbiorem!

Zajęcia z rodzimego języka zawodnika z zagranicy to okazja do dobrej zabawy dla samych zawodników, uczniów i nauczycieli, stwarzająca przy tym możliwość poznania kultury innego kraju.

Zainicjowanie rozgrywek szkolnych

Początek jesieni to dobry okres na stworzenie międzyszkolnej ligi, która w zależności od możliwości organizacyjnych klubu może przyjąć różne formy – warto zaangażować do współpracy kilka szkół, proponując ogólne ramy rozgrywek. Jednodniowy turniej bądź kilkutygodniowe zmagania uczniów mogą odbić się pozytywnym echem, a zdrowa rywalizacja zachęcić młodzież do aktywnego trybu życia.

Użyczenie obiektów, pomoc w organizacji terminarza, a trenerzy lub sami zawodnicy pełniący obowiązki arbitrów – im więcej akcentów proponowanych przez klub, tym większa szansa na zbudowanie ciekawych rozgrywek. W przypadku nabrania przez ligę dużych rozmiarów, warto zaangażować także sponsorów oraz lokalne władze.

Organizacja rozgrywek dla szkół wcale nie musi być ograniczona tylko dla miast czy profesjonalnych klubów – mając możliwość współpracy tylko z jedną szkołą w okolicy, warto zainicjować chociażby rozgrywki międzyklasowe.

Przedstawione pomysły mogą być dobrą inspiracją dla wielu osób organizujących działania marketingowe w klubach i jednostkach sportowych. Warto inicjować coraz bardziej kreatywne idee, które spodobają się uczniom oraz pozwolą im dobrze rozpocząć nowy rok szkolny, zdobywając ich sympatię!

Paweł Wojtaś
LinkedIn »
Twitter »

Aktualnie poszukuje pracy i nowych wyzwań – specjalizuje się w marketingu sportowym oraz internetowym.

Współzałożyciel projektu Football Scouting Courses oraz współtwórca Ty Też Masz Szansę – w przeszłości pracował jako specjalista ds. marketingu dla m.in. AiCOACH czy MKS Ciechanów.

Posiada ponadprzeciętne doświadczenie oraz szerokie spojrzenie na komunikację marketingową dzięki współpracy zarówno z mniejszymi jak i większymi firmami oraz wszelkiego rodzaju jednostkami – chętnie dzieli się swoją wiedzą z klubami oraz organizacjami sportowymi. 

Udostępnij
Bartosz Burzyński

Bartosz Burzyński