Jak polscy kibice dzielą się emocjami?
MasterCard przepytał ponad 5 tysięcy fanów piłki nożnej, w tym Polaków, o to, jak korzystają z nowoczesnych kanałów komunikacji w zakresie mediów społecznościowych.
Na kilka dni przed tegorocznym finałem Ligi Mistrzów UEFA, który odbędzie się 28 maja w Mediolanie, z udziałem Realu Madryt i Atlético Madryt, MasterCard zaprezentował wyniki badania „The Social Fanalytics Report” analizującego aktywność fanów piłki nożnej w mediach społecznościowych w Polsce oraz 15 innych krajach Europy.
Raport, przygotowany na zlecenie MasterCard, oficjalnego partnera Ligi Mistrzów oraz sponsora dziecięcej eskorty UEFA Champions League, pokazuje, że kibice w całej Europie chętnie i aktywnie korzystają z nowych kanałów komunikacji. Najpopularniejszym kanałem pozostaje Facebook, którego używa w skali Europy 63% fanów futbolu. W samej Polsce jest to kanał nr 1 dla prawie trzech czwartych badanych (73%), co stawia nas na czwartym miejscu za Włochami (81%), Rumunią (78%) oraz Portugalią (77%). Co może zaskakiwać, na drugim miejscu fani piłki nożnej w Europie wskazują YouTube (13%), zaś dopiero na trzecim miejscu uplasował się Twitter (8%).
Pytani o powody korzystania z mediów społecznościowych, fani futbolu są zgodni – najważniejszym z nich jest „bycie na bieżąco”, jeśli chodzi o przebieg i wyniki meczów. W skali Europy odpowiedziało tak 64% badanych, podczas gdy w samej Polsce aż 74% badanych.
Jednocześnie raport MasterCard pokazuje, że dla kibiców możliwość stałego połączenia z internetem podczas oglądania meczu na stadionie jest ważna. 66% ankietowanych Polaków oczekuje dostępności Wi-Fi na wszystkich stadionach. Podobnie odpowiadają kibice w skali Europy (69%). Najbardziej tym rozwiązaniem są zainteresowani Włosi (80%) i Portugalczycy (78%), a najmniej – Niemcy (39%).
Fani futbolu nie wyobrażają sobie mediów społecznościowych bez ulubionych piłkarzy. Na pytanie, czy zawodnicy powinni być obecni w nowoczesnych kanałach komunikacji, pozytywnie odpowiedziało 81% Polaków. Najbardziej spragnieni stałego kontaktu z idolami są Turcy (93%), a najmniej – Anglicy (50%).
MasterCard sprawdził także, które wydarzenia w historii europejskiej piłki klubowej cieszyły się największym zainteresowaniem w kanałach społecznościowych. Polscy fani najbardziej aktywni byli podczas ubiegłorocznego finału Ligi Mistrzów pomiędzy Barceloną a Juventusem FC (3:1). Drugi pod tym względem był finał z 2014 roku, kiedy Real pokonał po dogrywce Atletico i zdobył swój historyczny, dziesiąty tytuł. Trzecim najpopularniejszym spotkaniem był półfinałowy pojedynek Bayernu Monachium z Barceloną (3:0, 7:0 w dwumeczu) w sezonie 2012/13.
Gianluigi Buffon, ambasador MasterCard przy UEFA Champions League, powiedział: – Mam przyjemność grać w piłkę nożną od ponad 20 lat i to wspaniałe uczucie obserwować, jaki wpływ na ten sport mają media społecznościowe. Z jednej strony zbliżają one fanów do sportu, który kochają, a z drugiej pozwalają nam łączyć się z nimi osobiście.
Ann Cairns, prezes MasterCard na rynki zagraniczne dodała: – Media społecznościowe i cyfrowe zmieniają sposób, w jaki śledzimy, dzielimy się oraz cieszymy swoimi pasjami. Jako że technologie nieustannie odgrywają znaczącą rolę w każdym elemencie naszego życia, naturalnym jest, że ludzie przenoszą rozmowy i wszelkie interakcje do świata cyfrowego. Badania MasterCard podkreślają, że podczas gdy możemy używać różnych kanałów, najważniejsze pozostają możliwość interakcji i prowadzenia rozmowy. Podobnie jak futbol, media społecznościowe łamią bariery, pozwalając fanom z różnych krajów gromadzić się wspólnie i dzielić swoją pasją.
Badanie The Social Fanalytics Report zostało przeprowadzone dla MasterCard przez firmę Mortar na próbie 5 tysięcy respondentów z 16 krajów Europy (Anglia, Czechy, Francja, Grecja, Hiszpania, Holandia, Izrael, Niemcy, Polska, Portugalia, Rosja, Rumunia, Turcja, Szwecja, Włochy i Ukraina). Drugą część badania, tj. analizę rozmów w social media, przeprowadziła na zlecenie MasterCard firma PRIME Research w kanałach społecznościowych w ww. 16 krajach europejskich.