26.05.2016 09:41

Jak polscy kibice dzielą się emocjami?

MasterCard przepytał ponad 5 tysięcy fanów piłki nożnej, w tym Polaków, 
o to, jak korzystają z nowoczesnych kanałów komunikacji w zakresie mediów społecznościowych.


Na kilka dni przed tegorocznym finałem Ligi Mistrzów UEFA, który odbędzie się 28 maja w Mediolanie, z udziałem Realu Madryt i Atlético Madryt, MasterCard zaprezentował wyniki badania „The Social Fanalytics Report” analizującego aktywność fanów piłki nożnej w mediach społecznościowych w Polsce oraz 15 innych krajach Europy.

Raport, przygotowany na zlecenie MasterCard, oficjalnego partnera Ligi Mistrzów oraz sponsora dziecięcej eskorty UEFA Champions League, pokazuje, że kibice w całej Europie chętnie i aktywnie korzystają z nowych kanałów komunikacji. Najpopularniejszym kanałem pozostaje Facebook, którego używa w skali Europy 63% fanów futbolu. W samej Polsce jest to kanał nr 1 dla prawie trzech czwartych badanych (73%), co stawia nas na czwartym miejscu za Włochami (81%), Rumunią (78%) oraz Portugalią (77%). Co może zaskakiwać, na drugim miejscu fani piłki nożnej w Europie wskazują YouTube (13%), zaś dopiero na trzecim miejscu uplasował się Twitter (8%).

Pytani o powody korzystania z mediów społecznościowych, fani futbolu są zgodni – najważniejszym z nich jest „bycie na bieżąco”, jeśli chodzi o przebieg i wyniki meczów. W skali Europy odpowiedziało tak 64% badanych, podczas gdy w samej Polsce aż 74% badanych.

Chcemy sportowców w mediach społecznościowych

Badanie wskazuje, że kibice chętnie dzielą się emocjami w mediach społecznościowych podczas oglądania meczów w telewizji, ale rzadko robią to, gdy oglądają mecz na żywo, na stadionie. Prawie połowa polskich fanów (46%) deklaruje, że umieszcza wpisy nawet 2 razy w trakcie oglądania transmisji meczu. Najaktywniejsi są w tym zakresie Hiszpanie, z których co czwarty (24%) umieszcza co najmniej 4 wpisy podczas śledzenia transmisji meczów w TV. Ta aktywność zdecydowanie spada, gdy śledzimy rozgrywki na żywo, na stadionie – prawie połowa polskich fanów piłki nożnej (45%) deklaruje, że w tym czasie nigdy nie umieszcza wpisów w swoich kanałach social media.
 
 

Jednocześnie raport MasterCard pokazuje, że dla kibiców możliwość stałego połączenia z internetem podczas oglądania meczu na stadionie jest ważna. 66% ankietowanych Polaków oczekuje dostępności Wi-Fi na wszystkich stadionach. Podobnie odpowiadają kibice w skali Europy (69%). Najbardziej tym rozwiązaniem są zainteresowani Włosi (80%) i Portugalczycy (78%), a najmniej – Niemcy (39%).

Fani futbolu nie wyobrażają sobie mediów społecznościowych bez ulubionych piłkarzy. Na pytanie, czy zawodnicy powinni być obecni w nowoczesnych kanałach komunikacji, pozytywnie odpowiedziało 81% Polaków. Najbardziej spragnieni stałego kontaktu z idolami są Turcy (93%), a najmniej – Anglicy (50%).

Największe zainteresowanie budzą finały Ligi Mistrzów

Analiza treści kanałów social media wykonana na zlecenie MasterCard pokazała natomiast, o których piłkarzach i klubach piłkarskich fani najczęściej rozmawiają w kanałach społecznościowych. W Polsce na pierwszym miejscu uplasował się Leo Messi, który pokonał w tej klasyfikacji Neymara i – co nie powinno dziwić – Roberta Lewandowskiego. O dużej popularności polskiego napastnika na arenie międzynarodowej może świadczyć fakt, że znalazł się on wśród najpopularniejszych piłkarzy w dziesięciu spośród szesnastu analizowanych narodowości w Europie. Mianem drużyny, której występy wzbudzają największe zainteresowanie Polaków w mediach społecznościowych, może pochwalić się FC Barcelona, która wyprzedziła w tym zestawieniu Real Madryt i Chelsea FC.
 
 

MasterCard sprawdził także, które wydarzenia w historii europejskiej piłki klubowej cieszyły się największym zainteresowaniem w kanałach społecznościowych. Polscy fani najbardziej aktywni byli podczas ubiegłorocznego finału Ligi Mistrzów pomiędzy Barceloną a Juventusem FC (3:1). Drugi pod tym względem był finał z 2014 roku, kiedy Real pokonał po dogrywce Atletico i zdobył swój historyczny, dziesiąty tytuł. Trzecim najpopularniejszym spotkaniem był półfinałowy pojedynek Bayernu Monachium z Barceloną (3:0, 7:0 w dwumeczu) w sezonie 2012/13.

Gianluigi Buffon, ambasador MasterCard przy UEFA Champions League, powiedział: – Mam przyjemność grać w piłkę nożną od ponad 20 lat i to wspaniałe uczucie obserwować, jaki wpływ na ten sport mają media społecznościowe. Z jednej strony zbliżają one fanów do sportu, który kochają, a z drugiej pozwalają nam łączyć się z nimi osobiście.

Ann Cairns, prezes MasterCard na rynki zagraniczne dodała: – Media społecznościowe i cyfrowe zmieniają sposób, w jaki śledzimy, dzielimy się oraz cieszymy swoimi pasjami. Jako że technologie nieustannie odgrywają znaczącą rolę w każdym elemencie naszego życia, naturalnym jest, że ludzie przenoszą rozmowy i wszelkie interakcje do świata cyfrowego. Badania MasterCard podkreślają, że podczas gdy możemy używać różnych kanałów, najważniejsze pozostają możliwość interakcji i prowadzenia rozmowy. Podobnie jak futbol, media społecznościowe łamią bariery, pozwalając fanom z różnych krajów gromadzić się wspólnie i dzielić swoją pasją.

Badanie The Social Fanalytics Report zostało przeprowadzone dla MasterCard przez firmę Mortar na próbie 5 tysięcy respondentów z 16 krajów Europy (Anglia, Czechy, Francja, Grecja, Hiszpania, Holandia, Izrael, Niemcy, Polska, Portugalia, Rosja, Rumunia, Turcja, Szwecja, Włochy i Ukraina). Drugą część badania, tj. analizę rozmów w social media, przeprowadziła na zlecenie MasterCard firma PRIME Research w kanałach społecznościowych w ww. 16 krajach europejskich.  

Udostępnij
Bartosz Burzyński

Bartosz Burzyński