24.02.2025 08:18

Jak sprzedają się koszulki klubów Ekstraklasy?

Runda wiosenna PKO BP Ekstraklasy ruszyła pełną parą kilka tygodni temu. To dobry czas, by zastanowić się, jak wygląda sprzedaż koszulek w klubach najwyższej klasy rozgrywkowej w Polsce.

Jak sprzedają się koszulki klubów Ekstraklasy?
Autor zdjęcia: Cracovia i Motor Lublin

Informacje, które przytaczamy w tym tekście, pozyskaliśmy z klubów.

Lech Poznań

W przypadku Lecha sprzedaż koszulek rozkłada się inaczej niż w wielu innych klubach Ekstraklasy, ponieważ dynamika utrzymuje się na stałym poziomie przez cały czas do końca sezonu, a po zakończeniu rozgrywek klub notuje najlepszy wynik pod względem sprzedaży.  Jeśli chodzi o dane z 19. lutego, Kolejorz sprzedał 10 092 koszulek (w tych wyliczeniach uwzględniono wszystkie rodzaje: wyjazdowe, domowe, trzecie komplety). Największym zainteresowaniem cieszy się domowa „jedynka”, natomiast trzeci komplet tym razem jest niesztampowy, w kolorze bordo (nawiązanie do dawnych barw klubu).

Chociaż część nastawionych konserwatywnie kibiców przyjęła ten pomysł sceptycznie, generalnie rzecz biorąc – odzew jest pozytywny. Dowód? To numer dwa pod względem sprzedaży jeśli chodzi o trzecie komplety, które do tej pory Lech wypuścił na rynek. Co do personalizacji, można mówić o dysproporcjach, bo decyduje się na nią tylko 30 procent fanów. Kibice na ogół wybierają własne nazwisko, rzadziej nazwisko piłkarza na koszulce (mniej więcej 70 procent do 30). Można oszacować, że do końca sezonu Lech sprzeda 13-14 tysięcy koszulek, a gdy robi promocję na koniec sezonu, sprzedaje 1500 – 2000 sztuk.

Pogoń Szczecin

Na dzień 18.02.2025 klub ze Szczecina przekroczył liczbę 10 000 sprzedanych koszulek meczowych w tym sezonie. Podobnie jak w latach poprzednich, najczęściej wybieraną koszulką była koszulka domowa. Ich łączny udział w całościowej liczbie sprzedanych meczówek wynosi obecnie 56%. Na drugim miejscu plasuje się koszulka wyjazdowa z wartością na poziomie 25%, a na trzecim trykot w kolorze białym z liczbą 19%.

Statystyki

Koszulki dorosłe ogólnie – 7120 sztuk (71% sprzedaży w zaokrągleniu)

Koszulki dziecięce ogólnie – 2882 sztuk (29% sprzedaży w zaokrągleniu)

Koszulki home – ogólnie 5576 sztuk (1324 dziecięce i 4252 dorosłe) 56% sprzedaży

Koszulki żółte – ogólnie 2540 sztuk (898 dziecięce i 1642 dorosłe) 25% sprzedaży

Koszulki białe – ogólnie 1886 sztuk (660 dziecięce i 1226 dorosłe) 19% sprzedaży.

Raków Częstochowa

Klub spod Jasnej Góry wypuścił koszulki w grudniu z okazji 30-lecia awansu do Ekstraklasy. Jest to wierna kopia meczówek z tamtego okresu. Do promocji zaangażowano klubowe legendy, które występowały w latach 90-tych w Rakowie. Koszulki były zapakowane w pudełko, a gratis kupujący otrzymywał także zestaw kolekcjonerskich kart, które normalnie nie są w sprzedaży. Trykoty spotkały się z bardzo dobrym odbiorem, dlatego już wkrótce Raków wprowadzi do sprzedaży także wersję damską oraz dziecięcą tych koszulek.

Hasło „Noś historię, którą kochasz” jest odwołaniem oczywiście do wydarzeń z tamtych lat i manifestem, by pielęgnować ją, bo dzięki niej można budować tożsamość klubu i patrzeć w przyszłość. Poza tym sam awans jest ciekawą historią, do której wraca się nawet po latach.

Motor Lublin

Sprzedaż koszulek – 2000

Największe zainteresowanie – Piotr Ceglarz 77

Cracovia

Klub z ulicy Kałuży w Krakowie sprzedał ponad 6 tysięcy koszulek. Największym zainteresowaniem cieszą się koszulki domowe z personalizacją i nadrukiem własnym. Jeśli ktoś decyduje się na koszulkę danego piłkarza, to najczęściej jest to Benjamin Kallman. 

Z okolicznościowych koszulek – to na mecz z GKS Katowice powstały koszulki z #CracoviaDlaNiepodległej, które po meczu zostały podpisane przez danego zawodnika i przeznaczone do sprzedaży.

Oto linki do poszczególnych kompletów:

Udostępnij
Bartłomiej Najtkowski

Bartłomiej Najtkowski