Analiza odpowiedzialności klubów Betclic 1 ligi za sezon 2023/24. Dobre praktyki – społeczeństwo
Raport przygotowany przez Institute for Sport Governance i Sportimpakt przedstawia wyniki analizy CSR klubów Betclic 1 Ligi za sezon 2023/2024. Autorzy rozumieją CSR jako wpływ procesów, produktów i działań klubu na otoczenie i środowisko. Partnerem medialnym publikacji jest portal SportMarketing.pl.
W badaniu przeanalizowano działania, procesy i regulacje klubów sportowych, bazując na ujednoliconym narzędziu. W tym narzędziu CSR podzielony jest na trzy obszary: społeczeństwo, środowisko i rządzenie (ład korporacyjny). W ramach każdego z tych obszarów uwypuklono między 6 a 13 przejawów odpowiedzialności. Każdy z tych przejawów jest natomiast zdefiniowany kilkoma dychotomicznymi pytaniami.
Obszary i przykładowe przejawy w analizie CSR klubów sportowych – społeczeństwo
- podejmowanie działań mających na celu wspieranie i promocję wolontariatu
- publikowanie informacji o zastosowanych mechanizmach bądź politykach dotyczących ochrony zdrowia i bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w procesie szkolenia
- podejmowanie działań ukierunkowanych na promocję sportu powszechnego
- prowadzenie programów z zakresu promocji zdrowia wśród dzieci i młodzieży objętych szkoleniem lub zawodników
Wyniki odpowiedzialności społecznej w klubach Betclic 1 Ligi
Pozytywne zmiany widać we wszystkich obszarach CSR, a są one szczególnie wyraźne w obszarze społeczeństwa. Kluby powszechnie wykorzystują swój wizerunek i zasoby do wspierania istotnych tematów społecznych (projektów, polityk, akcji społecznych).
Przejawy odpowiedzialności z najwyższymi i najniższymi średnimi ocenami w klubach Betclic 1 Ligi
56% – organizacja wykorzystuje siłę oddziaływania klubu sportowego w swoim otoczeniu
48 % – organizacja promuje sport powszechny
47 % – organizacja angażuje się w rozwój lokalny
11 % – organizacja przeciwdziała zachowaniom niepożądanym i promuje pożądane postawy społeczne
10 % – organizacja promuje równowagę płci
Największe zmiany średnich ocen przejawów w porównaniu do ostatniego sezonu
Kto się wyróżnił?
Należy tu wymienić takie kluby jak Miedź Legnica, Wisła Kraków i Lechia Gdańsk, które zrobiły najwięcej w obszarze społeczeństwo. Uzyskały 61, 52 i 42 %.
W obszarze społeczeństwa Miedź Legnica w najbardziej planowy sposób podchodzi do swojego zaangażowania na rzecz zewnętrznych interesariuszy poprzez programy w obszarze sportu powszechnego, edukacji czy zdrowia. Klub działa też na rzecz interesariuszy wewnętrznych, np. poprzez wspieranie łączenia edukacji z karierą sportową.
Wisła Kraków w odniesieniu do CSR wykonała znaczną pracę względem poprzedniego sezonu. W obszarze społeczeństwa organizacja realizuje różnorodne, długoterminowe projekty na rzecz lokalnej społeczności, poważnie traktuje temat wolontariatu i profesjonalnego rozwoju kadry i zawodników.
Lechia Gdańsk w ramach akademii realizuje ciekawe, różnorodne inicjatywy w obszarze sportu powszechnego, m.in. angażując dzieci już w wieku przedszkolnym i posiadając specyficzny program dla dziewcząt. Klub stwarza warunki do profesjonalnego rozwoju pracowników i wolontariuszy oraz informuje o mechanizmach ochrony zdrowia i bezpieczeństwie dzieci i młodzieży.
Dobre praktyki
Serduszko GieKSy
Inicjatywa „Serduszko GieKSy” to program zajęć zabawowo sprawnościowych dla dzieci w wieku od 3 do 6 lat, organizowany przez GKS Katowice. Jego celem jest rozwijanie koordynacji, percepcji, umiejętności pracy w grupie oraz promowanie zdrowego stylu życia wśród najmłodszych.
Regularne zajęcia odbywają się w katowickich przedszkolach, a kadra trenerska dba o wszechstronny rozwój fizyczny i społeczny dzieci. Dodatkowo, projekt ma na celu budowanie środowiska kibiców oraz promocję klubu sportowego GKS Katowice.
Rowerem do szkoły
Akcja ,,Rowerem do szkoły” skierowana jest do szkół, w których promuje w formie konkursu korzystanie z rowerów. Angażuje do uprawiania aktywności fizycznej od najmłodszych lat i zorganizowana jest w skali regionalnej, trafiając do kilkudziesięciu placówek na raz.
Klub wspiera tę akcję promocyjnie. W jej ramach m.in. promuje rozpoznawalne inicjatywy z zakresu jazdy na rowerze do szkoły czy pracy jak Rowerowy Maj i Jesienną Kampanię Rowerową.
#WDrodzeNaSzczyt
Akcja #WDrodzeNaSzczyt promowała aktywność fizyczną (turystykę górską), która była wynagradzana biletami na mecz. Vouchery na mecze można było odebrać w wybranych schroniskach górskich. Działanie stanowi promowanie aktywności fizycznej, aktywizacji kibiców i współpracy z podmiotami lokalnymi.
GKS Wolontariat
Górnik Łęczna aktywnie angażuje społeczność poprzez program wolontariatu, skierowany do osób powyżej 16. roku życia. Inicjatywa oferuje możliwość zdobycia doświadczenia przy organizacji wydarzeń sportowych, poznania funkcjonowania klubu od wewnątrz oraz rozwijania umiejętności interpersonalnych.
Wolontariusze mają okazję współpracować z zespołem, uczestniczyć w dniu meczowym i wspierać działania klubu. Aby dołączyć do programu, należy wypełnić ankietę online dostępną na stronie klubu.
Arka bez barier
Arka Gdynia obszernie informuje o możliwościach uczestnictwa w wydarzeniach sportowych kibiców z niepełnosprawnościami, w tym o strefie dla kibiców na wózkach czy o audiodeskrypcji. Dostęp do wyczerpujących informacji o ułatwieniach udziału w wydarzeniach dla kibiców z niepełnosprawnościami upraszcza im uczestnictwo.
Świadomy rozwój
Miedź Legnica regularnie promuje korzystanie z komunikacji miejskiej i ekologicznych form transportu wśród swoich kibiców podczas wydarzeń sportowych. Takie podejście pozwala ograniczyć korki wokół stadionu, zmniejszyć emisję spalin i dbać o komfort uczestników.