31.12.2024 06:28

Marketingowy alfabet 2024 roku: od sztucznej inteligencji do legendy francuskiej piłki

Iga Świątek, Ewa Swoboda, ale też Armand Duplantis, Lewis Hamilton czy LeBron James i Rafael Nadal. W naszym alfabecie, który stanowi podsumowanie 2024 roku, znalazły się gwiazdy polskiego i światowego sportu. Zwracamy uwagę też na sytuację w mediach czy kwestię pójścia z duchem czasu a propos sztucznej inteligencji.

Marketingowy alfabet 2024 roku: od sztucznej inteligencji do legendy francuskiej piłki
Autor zdjęcia: Lebron James i Eurosport Polska

A jak AI – w tym roku został zrealizowany projekt, w którym opowieść o PSG została połączona ze sztuczną inteligencją. To bezprecedensowe przedsięwzięcie w przypadku klubu, który jest hegemonem w Ligue 1.

Chodziło o stworzenie kluczowych zdjęć na potrzeby premiery zestawu domowego strojów na lata 2024–2025 przy użyciu sztucznej inteligencji. W tym przypadku wykorzystanie technologii nie polegało na zastąpieniu ludzkiej kreatywności, ale na jej wzmocnieniu. AI ma coraz szersze zastosowanie w sporcie, chociażby pozwala na prognozowanie wyników, co ma istotny wpływ na optymalizację treningów i zapobieganie kontuzjom.

B jak Brychczy Lucjan – w 2023 roku piłkarskie środowisko w Polsce pożegnało Lucjana Brychczego, który był związany z Legią Warszawa przez 70 lat, a społeczność skupiona wokół klubu z Łazienkowskiej niejednokrotnie w piękny sposób podkreślała, jak ważną postacią był słynny artysta futbolu sprzed lat.

Dlaczego wspomniany już pokaz miał miejsce akurat przed tym meczem? Warto mieć na uwadze, że Lucjan Brychczy pochodzi z Katowic, więc był to na pewno dla niego mecz pełen sentymentów. W Legii rozegrał 452 mecze i strzelił 227 goli. Cztery razy zdobył ze stołeczną ekipą mistrzostwo Polski.

C jak Chiny – podczas EURO 2024 w Niemczech jak na ironię wśród partnerów motoryzacyjnych imprezy nie było żadnej marki z kraju naszych zachodnich sąsiadów, czyli gospodarzy czempionatu, Chińczycy za to rozpychali się w sposób ewidentny na tym polu.

BYD – chiński koncern samochodowy, producent m.in. samochodów elektrycznych, był oficjalnym sponsorem transportu EURO 2024. Alipay+, HiSense, Vivo i TikTok to z kolei inne marki z różnych sektorów, które także partycypowały w turnieju pod względem marketingowym.

D jak Duplantis Armand – pobił rekord świata w skoku o tyczce. A sportowy sukces przekuł w marketingowy rodzimej firmy. Gdy Armand Duplantis w Polsce dokonał kolejnej spektakularnej rzeczy w lekkoatletyce, cenę jednego z burgerów w MAX Premium Burgers ustalono na równi z wynikiem tego czempiona – 6,26. To była ciekawa współpraca i promocja tej marki.

E jak Ewa Swoboda – została zaczepiona podczas igrzysk olimpijskich w Paryżu przez IshowSpeeda, co przyniosło jej jeszcze większy rozgłos. IShowSpeed uważa, że nikt nie może równać się z nim jeśli chodzi o szybkość.

Jak przyjedzie do Polski i będzie startował w konkursie RMF FM, to może się z nim przebiegnę, ale już był w Polsce, więc szanse są chyba nikłe (…). Dzień przed Memoriałem Kamili Skolimowskiej, czyli 24 sierpnia będzie wyścig na Stadionie Śląskim, gdzie zwycięzcy konkursu RMF FM będą ze mną biegać 100 metrów, więc może jeszcze zdąży się zgłosić” – powiedziała.

F jak FIFA – ogłosiła w 2023 roku nowy format klubowych mistrzostw świata z udziałem 32 drużyn i znowu zrobiła sobie czarny PR. To bowiem zdaniem wielu kolejna inicjatywa służąca przede wszystkim maksymalizacji zysków i brak troski o zdrowie piłkarzy, którzy po trudnym sezonie będą musieli uczestniczyć w kolejnej imprezie. Carlo Ancelotti zapowiedział nawet swego czasu, że Real Madryt nie stawi się na turnieju. Jednak klub wystosował dementi.

G jak Gala – jeszcze nigdy wokół ceremonii wręczenia Złotej Piłki nie było tylu negatywnych emocji. Przedstawiciele Realu Madryt  zbojkotowali to wydarzenie, ponieważ ich zdaniem Vinicius Junior został skrzywdzony przez kapitułę. Nagrodę odebrał Rodri.

H jak Hamilton – Lewis Hamilton, który stał się bohaterem głośnego transferu z Mercedesa do Ferrari, to nie tylko sportowiec najwyższej klasy, ale też zręczny biznesmen i aktywista. A propos biznesu – rozważa współpracę swojej marki tequili Almave z Ferrari, co oznacza, że będzie de facto sponsorował sam siebie.

I jak Iga Świątek – rakieta numer jeden w polskim tenisie, która ma już status wybitnej tenisistki na arenie międzynarodowej, jest chwalona za swój personal branding. A zwyciężczyni trzeciej edycji rankingu TOP50 Najbardziej Wpływowych Kobiet w Polskim Biznesie Sportowym nie mogło zabraknąć w naszym alfabecie.

J jak James LeBron – już w 2023 roku pojawiały się informacje, że słynny amerykański koszykarz przekroczył znacząco miliard dochodów. A w tym roku dla LA Lakers prezentem był fakt, że LeBron mógł zagrać w meczu z synem – Bronnym. To pierwsza taka historia w NBA.

Y jak Y – Yusuf Dikec – Turek zachwycił cały świat, występując w strzelectwie. Zyskał sławę, bo strzelał z jedną ręką w kieszeni i bez technicznych udogodnień. Co ciekawe, sam przyznał, że jego nomen omen olimpijski spokój to tylko pozory. – Wewnątrz szalała burza – stwierdził Dikec w rozmowie z agencją Reutera.

K jak Kamila Skolimowska – memoriał im. zmarłej przedwcześnie lekkoatletki w 2024 roku przyniósł gigantyczny, bezprecedensowy sukces. Diamentowa Liga w Polsce najlepszym mityngiem na świecie w 2024 roku w rankingu World Athletics. Silesia Memoriał Kamili Skolimowskiej okazał się lepszy nawet od dwudniowych finałów cyklu, które odbyły się w Brukseli. 42 357 kibiców w Chorzowie to najlepszy wynik królowej sportu w Polsce.

L jak Lech Poznań – klub ze stolicy Wielkopolski zakończył rundę jesienną PKO BP Ekstraklasy na pozycji lidera tabeli, a sukcesom sportowym towarzyszy postęp w sferze marketingowej. Kolejorz zorganizował wiele interesujących akcji, przypominamy jedną z nich:

M jak MAX – ta platforma w trakcie igrzysk oferowała rewolucyjne rozwiązania w oglądaniu sportu. Streaming pozwalał bowiem na śledzenie rywalizacji wszystkich olimpijczyków, w tym 210 reprezentantów Polski, z każdej areny, w dowolnie wybranym przez siebie momencie. Przypomnijmy, że w tej imprezie uczestniczyło 10 500 sportowców, a rywalizowali w 329 konkurencjach.

N jak Nadal – Rafa, który zmagał się z różnymi urazami, rzadko wychodził na kort z powodu kontuzji i już w przed rokiem oświadczył, że zakończy karierę wraz z końcem sezonu 2024. A gdy tak się stało, smutek był ogromny. Jeden z gigantów turniejów wielkoszlemowych, hegemon Rolanda Garrosa powiedział „pas”.

O jak ochrona środowiska, w Paryżu byliśmy świadkami pierwszym igrzysk olimpijskichz kompleksowym planem działania na rzecz klimatu, który ma na celu osiągnięcie neutralności węglowej. A zatem emisje dwutlenku węgla związane z organizacją igrzysk były kompensowane poprzez inwestycje w projekty ochrony środowiska.

P jak Puszcza Niepołomice, Żubry często zbierają pochwały za waleczność, a ich trener Tomasz Tułacz jest jedną z najbarwniejszych postaci w Ekstraklasie, ale Puszcza nie próżnuje w działaniach marketingowych. Doceńmy, że tak skromny klub z niewielkiego miasta w Małopolsce stworzył innowacyjny projekt.

Hasztag #MediaTeam Puszczy Niepołomice korzysta z aplikacji, która ułatwia i zdecydowanie przyspiesza tworzenie grafik w mediach społecznościowych. Aplikacja w telefonie pozwala na szybkie generowanie m.in. zapowiedzi meczów, składów, strzelców goli czy grafik wynikowych – również ze zdjęciami.

R jak Rosja – mimo że Rosjanie są izolowani w światowym sporcie, to chociażby wielu polskich kibiców mogło dostrzec, jak podczas meczu Ligi Mistrzów Crveny Zvezdy Belgrad z Barceloną gracze serbskiej drużyny mieli na koszulkach logo Gazpromu. Klub z Bałkanów kieruje się czystym pragmatyzmem, nie ma moralnych rozterek, a Rosjanie, jakby nie patrzeć, poniekąd znowu są w aspekcie marketingowym obecni na wielkiej scenie piłkarskiej.

S jak Soto Juan – Klub z zawodowej ligi baseballa w USA (MLB) – New York Mets docenił znakomite umiejętności 26-letniego gracza, który dostał rekordową umowę – otrzyma 765 mln dolarów za 15 lat gry. To najwyższy kontrakt w historii sportu

T jak Tom Cruise – podczas ceremonii zamknięcia IO w Paryżu nagle na dachu stadionu pojawił się znany aktor, który dał kaskaderski popis. A później odjechał motocyklem i wrócił do Los Angeles, gdzie za cztery lata będziemy śledzić rywalizację najlepszych sportowców. Wielu kibiców mogło przypomnieć sobie o kultowym filmie „Top Gun”, widząc, w jakiej formie znajduje się znakomity aktor, który przecież młodzieniaszkiem już nie jest (62 lata).

U jak UEFA Champions League – faza ligowa Ligi Mistrzów to nowy projekt europejskiej centrali piłkarskiej, który wychodzi naprzeciw oczekiwaniom kibicom czekającym na więcej starć potentatów już w pierwszej fazie rozgrywek. Tak istotnie jest od tego sezonu dzięki nowemu formatowi. To też odpowiedź na utyskiwania gorących zwolenników Superligi, na czele z Florentino Perezem, prezesem Realu Madryt.

V jak Viaplay – od stycznia Bundesligę będzie można oglądać częściowo w Eleven Sports, Viaplay straci te prawa po zakończeniu tego sezonu, podobnie sytuacje wygląda w przypadku Premier League. I trzeba przyznać, że wielu widzów pewnie będzie rozżalonych, gdy ten kanał zniknie z polskiego rynku, bo dziennikarze tam pracujący potrafili zaciekawić widza humorystycznymi materiałami.

Z jak Zidane – znany były piłkarz i trener oraz aktor i komik Jamel Debbouze rozpoczęli ceremonię igrzysk olimpijskich w Paryżu. Ponadto Zizou przekazał ogień olimpijski królowi Paryża, czyli Rafaelowi Nadalowi (notabene Rafa jest kibicem Realu Madryt, a Francuz to przecież legenda Los Blancos). Zidane oglądał m.in. zmagania gimnastyków czy koszykarzy. To był nostalgiczny spektakl.

Udostępnij
Bartłomiej Najtkowski

Bartłomiej Najtkowski