24.12.2024 08:45

Marcin Janicki: Chcielibyśmy jako liga rozwijać się technologicznie [WYWIAD]

W tym sezonie mamy okazję śledzić rywalizację w I lidze w nowej odsłonie. Zmienił się sponsor tytularny i nadawca telewizyjny. Marcin Janicki, prezes rozgrywek, przekonuje, że liga wciąż idzie do przodu. Ponadto są kolejne pola do rozwoju.

Marcin Janicki: Chcielibyśmy jako liga rozwijać się technologicznie [WYWIAD]
Autor zdjęcia: Marcin Janicki

Bartłomiej Najtkowski, SportMarketing.pl: Czy może pan porównać współpracę I ligi z firmą Betclic do wcześniejszej kooperacji z Fortuną, czyli również firmą z branży bukmacherskiej?

Marcin Janicki, prezes Pierwszej Ligi Piłkarskiej: – W pierwszej kolejności warto podkreślić, że wieloletnia współpraca z dotychczasowym partnerem telewizyjnym oraz sponsorem tytularnym przebiegała wzorowo i to dzięki niej liga znajduje się obecnie na takim etapie rozwoju, w którym stała się atrakcyjnym miejscem do inwestowania. Firma Betclic zdecydowanie dostrzegła potencjał, który niesie za sobą współpraca z ogólnopolskimi rozgrywkami. Już teraz wiemy, że kluby zyskają nie tylko w wymiarze finansowym, ale również wizerunkowym i marketingowym. Znaczna część aktywacji prowadzonych przez Betclic jest realizowana pierwszy raz w historii. To nie tylko nagłośnione medialne jacuzzi dla kibiców, ale również m.in. inicjatywa Trophy Tour, czyli prezentacji dedykowanego pucharu dla rozgrywek Betclic 1 Ligi.

Zaangażowanie firm bukmacherskich w sponsorowanie rozgrywek czy klubów to znak czasów?

– Branża bukmacherska jest obecna w polskim sporcie, nie tylko przy piłce nożnej, ale również innych dyscyplinach na poziomie związków, lig oraz klubów. Ostatnie lata to dynamiczny rozwój całej branży, w której pojawiło się kilku nowych graczy. Wśród klientów Betclic są również kibice klubów pierwszoligowych, stąd podjęcie współpracy wydawało się naturalnym krokiem dla obu podmiotów. 

W ostatnim sezonie zmienił się nadawca rozgrywek. Atutem TVP jest to, że transmituje mecze nie tylko w kanale sportowym, ale też w stacjach regionalnych?

– Jeszcze kilka lat temu jedynie dwa mecze w trakcie kolejki były pokazywane w telewizji, a pozostałe spotkania nie były dostępne nawet w Internecie. To utrudniało rozwój ligi, ponieważ dostęp do produktu powinien być jak najszerszy. Podjęta z TVP Sport współpraca z jednej strony znacznie zwiększa możliwości dotarcia do potencjalnych kibiców z uwagi na 98% zasięg techniczny stacji, ale również daje kibicom możliwość bezpłatnego śledzenia wszystkich spotkań na platformie internetowej oraz w aplikacji mobilnej. Kolejnym elementem jest obecność na poziomie regionów, czyli transmisje realizowane w stacjach TVP3. Dzięki temu staliśmy się najbardziej otwartą ligą w Polsce, której średnia oglądalność zwiększyła się o niemal 90% w stosunku do poprzedniego sezonu.

Przejdźmy do akcji marketingowych. Największy rozgłos zyskała wspomniana już inicjatywa polegająca na możliwości oglądania meczu na stadionie, tyle że w… jacuzzi ustawionym w pobliżu boiska. Betclic 1 Liga jednak zaangażowała się też w akcję prospołeczną: Rak nie gra fair.

– To prawda. Pochwały należą się naszemu zespołowi marketingowemu – w szczególności Patrycji Lisieckiej, która wyszła z inicjatywą akcji. Uważamy, że liga powinna pełnić funkcje społeczne i odpowiednio komunikować cenne dla społeczeństwa projekty. Jednym z nich z pewnością jest promocja profilaktyki badań.

Chcą państwo pójść w tym kierunku?

– Tak jak powiedziałem, zdajemy sobie sprawę z potencjału medialnego naszej ligi i chcielibyśmy go wykorzystać dla pozytywnych inicjatyw. Taką przestrzeń dają chociażby ligowe i klubowe social media. W ramach prac bieżących staramy się wytypować przynajmniej jedną inicjatywę na kwartał, która w naszej ocenie wymaga wsparcia medialnego. Oczywiście oprócz inicjatyw społecznych w odpowiedni sposób staramy się promować naszych partnerów – tu towarzyszy nam nieodzowne wsparcie naszych klubów. W tym miejscu mogę zdradzić, że na wiosnę podjętych będzie kilka projektów, w które zaangażowani będą nasi sponsorzy, a sama inicjatywa i pomysł na przeprowadzenie akcji powstał przy okazji ich bezpośrednich rozmów. To budujące.

Czy jest kwestia, do której od pewnego czasu I liga przywiązuje dużą wagę?

– Z pewnością jest to obszar technologiczny. W minionych sezonach zapewnialiśmy klubom narzędzia w zakresie danych statystycznych dla sztabów szkoleniowych czy mierzenia ekwiwalentu reklamowego dla klubowych sponsorów. W tym sezonie po raz pierwszy w historii kluby otrzymały komplet nadajników GPS do mierzenia danych motorycznych. W ostatnich dniach przeprowadziliśmy konsultacje środowiskowe w zakresie instalacji kamer taktycznych na stadionach piłkarskich – mogłyby być one pomocne zarówno dla pierwszej drużyny jak i przy wybranych spotkaniach akademii. W kolejce są kolejne projekty, bo z każdym tygodniem zgłasza się do nas coraz więcej podmiotów zainteresowanych współpracą. Chcemy, by liga rozwijała się nie tylko od strony biznesowej i marketingowej, ale również technologicznej.

Fakt, że w rozgrywkach rywalizują drużyny, które mają mocną pozycję w polskim futbolu (Wisła Kraków, Ruch Chorzów, Arka Gdynia czy ŁKS), w dużej mierze pomaga całej lidze, ponieważ te kluby generują największe zainteresowanie?

– Z całą pewnością Wisła Kraków to najbardziej medialny klub w Betclic 1 Lidze. Widzimy to zarówno na poziomie frekwencji stadionowej, oglądalności w telewizji jak i śledzenia klubu w Internecie. Wisła to olbrzymia wartość dodana dla całej ligi, jednak należy podkreślić, że uznanych marek w tym sezonie jest więcej. Rozpoczynając od 14-krotnego Mistrza Polski czyli Ruchu Chorzów, przez Arkę Gdynia i ŁKS Łódź, a kończąc chociażby na Wiśle Płock. Trzeba przyznać, że to znakomite grono. Obecność takich zespołów w rozgrywkach skutkuje rekordową frekwencją. W sezonie 2023/24 wyniosła ona 1,34 mln kibiców i była efektem 27% wzrostu sezon do sezonu. Liczymy, że ten sezon przyniesie kolejny rekord.

Czy wartość I ligi rośnie z roku na rok, jak prezentują się wskaźniki procentowe?

– Kilka lat temu podjęliśmy decyzję o współpracy z partnerem zewnętrznym i publikacji raportu pokazującego kluczowe wartości dla ligi. Pierwsze raporty zawierały podstawowe informację. Z perspektywy kilku lat i nabytego doświadczenia udaje się z każdym rokiem publikować raporty z coraz większą liczbą danych. Dzięki współpracy z firmą Grant Thornton wiemy na jakich budżetach operują kluby Betclic 1 Ligi. W sezonie 2023/2024 kluby wygenerowały ponad 250 mln zł przychodów i stanowiło to 29% wzrost w stosunku do poprzedniego sezonu. Należy podkreślić olbrzymią pracę klubów, które starają się dywersyfikować i rozwijać potencjalne źródła przychodów. Począwszy od sezonu 2024/2025 i wraz z podpisanymi kontraktami z TVP Sport oraz Betclic kluby otrzymają zwiększoną pulę środków centralnych co powinno przełożyć się na ich dalszy rozwój. Wiele zostało zrobione, ale jeszcze wiele pracy przed nami.

Udostępnij
Bartłomiej Najtkowski

Bartłomiej Najtkowski