Aktualności 6 czerwca 2024

Biznesowy alfabet PKO BP Ekstraklasy. Jak wyglądał rekordowy sezon?

autor: Adrian Janiuk
25 maja odbyła się ostatnia kolejka PKO BP Ekstraklasy. Sezon 2023/24 był przełomowy – po raz pierwszy w historii mistrzem Polski została Jagiellonia Białystok. Nie brakowało ciekawych momentów, które przybliży nieco nasz biznesowy alfabet PKO BP Ekstraklasy.

A jak Animucki Marcin

Polski manager sportowy, z wykształcenia prawnik, który od 2017 roku jest prezesem Ekstraklasy SA. To właśnie za jego kadencji Ekstraklasa osiągnęła rekordy względem sprzedaży praw do transmisji telewizyjnych oraz marketingowych, a także rozwinęła się pod względem technologicznym: mecze można oglądać w technologii 4K UHD HDR oraz jako druga liga w Europie uruchomiła własną platformę wideo-streamingową – Ekstraklasa.TV. Ponadto wprowadziła też na swoich boiskach system trackingu – TRACAB, wykorzystujący m.in. 90 dodatkowych kamer oraz zbierający dane biegowe zawodników. 19 maja 2021 został wybrany na drugą kadencję prezesa Ekstraklasy SA.

B jak bukmacherzy

Bardzo istotny element środowiska sportowego w Polsce. 2024 rok jest kluczowy dla wielu marek. Legalni bukmacherzy intensywnie wspierają polski sport. STS sponsoruje następujące kluby: Jagiellonię Białystok, Raków Częstochowa, Zagłębie Lubin, Widzewa Łódź i Koronę Kielce. Fortuna wspiera Legię Warszawa i Radomiaka Radom. Z kolei Superbet działa wspólnie z Górnikiem Zabrze i przede wszystkim z Lechem Poznań. Betclic to sponsor Ruchu Chorzów, Stali Mielec i Warty Poznań. LV Bet to bukmacher, który współpracuje ze Śląskiem Wrocław i Piastem Gliwice. Z kolei Betcris jest partnerem Pogoni Szczecin.

C jak Canal+

Współpraca między francuską grupą Canal+, a polską ligą piłkarską trwa od końca 1994 roku. Premierową transmisję z meczu rodzimej Ekstraklasy przeprowadzono 1 kwietnia 1995 (Legia Warszawa – GKS Katowice 1:0), wyznaczając od tego momentu nową jakość w tej dziedzinie. Wcześniej bowiem prawa telewizyjne do ligi nie były unormowane, co implikowało całkowitą dowolność w jej prezentowaniu.

D jak „Dorzuć misie”, akcja STS

Zeszłoroczna część  akcji „Dorzuć misie” została przeprowadzona w trakcie pięciu spotkań Ekstraklasy i Fortuna 1 Ligi. Odwiedziła Lubin, Kielce, Częstochowę, Białystok i Bielsko-Białą. Tylko w tym roku, akcja odbyła się już na meczu hokeja na lodzie w Katowicach (GKS Katowice) oraz na meczach siatkówki w Kędzierzynie-Koźlu (ZAKSA) i Gdańsku (Trefl). W trakcie wszystkich odsłon akcji kibice rzucili 234 875 maskotek. Stanowiło to równowartość 756 933 zł, które STS i Fundacja STS przekazali na pomoc potrzebującym, wskazanym przez każdy z klubów.

E jak Ekstraklasa Games

Największy turniej esportowy w grze EA Sports FIFA w Polsce. Ekstraklasa Games należy do elitarnego grona oficjalnych lig partnerskich EA Sports na licencji Official League Qualifier. Szósty sezon największego e-sportowego projektu na polskiej scenie FC 24 stał pod znakiem dynamicznie rosnących zasięgów w social mediach oraz atrakcyjnych zmian w formule rozgrywek. Sezon PRO składał się z ośmiu oddzielnych turniejów, z których punktacja decydowała o kolejności w tabeli. Wpłynęło to na atrakcyjność rozgrywek oraz na rosnącą oglądalność.

F jak Filipiak Janusz

Pod koniec roku pożegnaliśmy Janusza Filipiaka, właściciela Cracovii. Założyciel Comarchu wyciągnął zasłużony klub z niebytu, świętował z nim zdobycie Pucharu i Superpucharu Polski w piłce nożnej oraz kilka mistrzostw kraju w sekcji hokejowej. Jego działania i komentarze czasami budziły kontrowersje, ale był jednym z nielicznych z grona najbogatszych Polaków, który nie szczędził na inwestowanie w sport.

G jak Gdańsk Lechia

Po zaledwie roku spędzonym na Fortuna 1 Lidze Lechia wróciła na piłkarskie salony w Polsce. Mimo wielu problemów po drodze natury poza sportowej, Lechia zaprezentowała wysoki poziom na boisku i została mistrzem zaplecza PKO BP Ekstraklasy w sezonie 2023/24.

H jak hitowy sezon

Sezon 2023/24 był hitowym pod kilkoma względami. Przede wszystkim okazał się przełomowy w historii Jagiellonii Białystok, który po raz pierwszy w ponad stuletniej historii zdobyła mistrzostwo Polski. Z kolei rekordowa frekwencja to wielki powód do dumy.

I jak Instagram

PKO BP Ekstraklasa prężnie działa również w social mediach. Jej profil na Instagramie śledzi ponad 300 tysięcy obserwatorów.

J jak Jagiellonia

Jagiellonia ma za sobą historyczny sezon. Pod wodzą trenera Adriana Siemieńca zdobyła pierwszy historyczny tytuł mistrza Polski. Z pewnością klub z Podlasia będzie starał się wejść również na wyższy poziom pod kątem marketingowym. Ma do tego wszelkie argumenty.

K jak Karol Klimczak

Dokładnie 1 listopada 2011 roku, na fotelu prezesa Lecha Poznań zasiadł Karol Klimczak. Od prawie 13 lat zarządza klubem ze stolicy Wielkopolski. W polskich warunkach staż pracy prezesa Klimczaka robi wielkie wrażenie.

L jak Lotto Fantasy Ekstraklasa

Jest to już kultowa gra pod patronatem Lotto pozwalająca na zbudowanie własnej drużyny ze wszystkich piłkarzy Ekstraklasy i zbieranie punktów na bazie realnych występów zawodników w każdej ligowej kolejce.

M jak młodzieżowiec miesiąca

Młodzieżowiec Miesiąca PKO BP Ekstraklasy to wyróżnienie, które przyznane jest cyklicznie dla wyróżniającego się polskiego ligowca młodego pokolenia. Wspieranie rozwoju młodych piłkarzy to jeden z głównych celów współpracy Ekstraklasy i jej partnera tytularnego – PKO Banku Polskiego.

N jak Niepołomice Puszcza

Rewelacyjny beniaminek, który może poszczycić się ciekawym marketingiem. Puszcza na wielu obszarach, nie tylko na boisku, radzi sobie nadspodziewanie dobrze. Klub z Niepołomic skradł serca piłkarskich fanów w całym kraju.

O jak ORLEN

Największy sponsor polskiego sportu. Sponsoruje największe związki sportowe oraz kluczowe ligi. Trudno wyobrazić sobie polski sport bez wsparcia multienergetycznego koncernu.

P jak PKO BP

Wieloletni partner Ekstraklasy i sponsor tytularny rozgrywek ligowych. PKO BP, podobnie jak Totalizator Sportowy, współpracują z Ekstraklasą od 2018 roku. Obie strony są bardzo zadowolone z partnerstwa. W sezonie 2023/24 osiągnięto rekordowe przychody.

R jak rekordowa frekwencja

Sezon 2023/24 PKO Bank Polski Ekstraklasy zapisze się w historii najwyższej polskiej ligi piłkarskiej jako rekordowy pod względem frekwencji. Dokładnie 3 764 622 osób śledziło zmagania 18 drużyn ze stadionowych trybun w zakończonych właśnie rozgrywkach. To o 30,8 procent więcej niż w sezonie 2022/23.

S jak Strauss

Umowa PKO BP Ekstraklasy z Engelbert Strauss obejmuje trzy lata – od zakończonego sezonu ligowego 2023/24 do końca sezonu 2025/26. Engelbert Strauss jest jednym z wiodących światowych producentów odzieży roboczej, użytkowej i ochronnej. Produkty Strauss osiągnęły status kultowych wśród fanów. Jako jeden z pięciu największych sprzedawców internetowych w Niemczech, Strauss od dziesięcioleci pozostaje liderem w zakresie personalizacji i brandingu. Engelbert Strauss od lat też wspiera sport – jest m.in. oficjalnym partnerem UEFA Ligi Europy i Ligi Konferencji, a także partnerem mistrzostw Europy, które odbędą się w Niemczech w 2024 r. Oprócz wspierania sportu, firma ma na koncie wiele innych przedsięwzięć – np. ubrała w odzież roboczą ekipę Metalliki obsługującą trasę koncertową zespołu.

Ś jak Śląsk Wrocław

Mistrz jesieni i wicemistrz Polski oraz lider wśród pozytywnych zmian wizerunkowych. Dobra gra i skuteczna, odświeżona strategia marketingowa oraz komunikacyjna sprawiła, że wrocławianie tłumnie przybywali na Tarczyński Arenę. Udowodnili, że można, choć przez wiele lat się nie udawało. Przykład dla innych klubów, że praca w końcu przyniesie efekty.

T jak TISA

Ekstraklasa.TV, platforma streamingowa Ekstraklasy, przed startem sezonu 2023/24 rusza w nowej odsłonie i z nowymi funkcjonalnościami. Rozwojem technologicznym ligowego serwisu OTT zarówno w wersji mobilnej, jak i desktopowej zajmuje się TISA AG, polsko-szwajcarska firma z branży sport-tech. Współpraca z tym partnerem zapewniła platformie Ekstraklasa.TV lepszą dystrybucję i nowe możliwości monetyzacji, a użytkownikom dalszą poprawę tzw. user experience.

U jak urlop

Pierwsze mecze inaugurującej kolejki nowego sezonu PKO BP Ekstraklasy zostały zaplanowane na weekend 19-21 lipca – tydzień po zakończeniu UEFA EURO 2024. Ostatnia seria spotkań zostanie rozegrana 24 lub 25 maja 2025 roku.

W jak Warta Poznań

Wzór dla wszystkich klubów w Polsce, jeśli chodzi o budowanie własnej tożsamości. Zieloni udowodnili, że przydomek to nie tylko nawiązanie do barw, ale jednocześnie “styl życia”. Konsekwentna praca nad własną marką i spójne działania zapewniają bardzo dobry efekt. W Polsce ciągle mamy zbyt mało podobnych długofalowych i zaplanowanych działań. W kolejnym roku życzymy, aby poznaniacy nie schodzili z obranej drogi, mimo spadku z PKO BP Ekstraklasy.

Z jak Załęczny Patryk, prezes Śląska

Śląsk Wrocław ma za sobą świetny sezon. Wicemistrz Polski oraz lider wśród pozytywnych zmian wizerunkowych. W dużej mierze to zasługa nowego kierownictwa na czele z prezesem Załęcznym. Wcześniej był dyrektorem ds. komunikacji, marketingu i sprzedaży, a od września 2023 roku objął stanowisko prezesa.

Załęczny pracował już w Śląsku Wrocław w latach 2013-16, najpierw w biurze prasowym, następnie w dziale marketingu i sprzedaży. Po odejściu ze Śląska łączył obowiązki pracownika lokalnej rozgłośni radiowej, rzecznika Centrum Usług Informatycznych we Wrocławiu, a także współpracował z Uniwersytetem Wrocławskim, gdzie prowadził zajęcia z zakresu PR-u w sporcie. Przez kolejne lata współpracował z Departamentem Prezydenta Urzędu Miejskiego Wrocławia i pracował m.in. w Biurze Prasowym Urzędu, Agencji Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej czy Aquaparku. Ostatni rok spędził jako dyrektor ds. komunikacji i PR we wrocławskim TBS-ie.