24.02.2024 00:04

FC Barcelona numerem jeden. W tej klasyfikacji nie ma sobie równych

FC Barcelona zarobił 179 milionów euro w sezonie 2022/2023 ze sprzedaży strojów i gadżetów klubowych. Oznacza to wielki wzrost w porównaniu z sezonem wcześniejszym. Wiąże się to również z awansem z piątego na pierwsze miejsce w tej klasyfikacji.

Udostępnij
Joao Felix, Robert Lewandowski, Raphael Dias Belloli Raphinha and Ilkay Gundogan of FC Barcelona during the La Liga EA Sports match between FC Barcelona and UD Almeria played at Lluis Companys Stadium on December 20, 2023 in Barcelona, Spain. (Photo by Sergio Ruiz / pressinphoto / Sipa USA)PHOTO)
2023.12.20 Barcelona
pilka nozna liga hiszpanska
FC Barcelona - UD Almeria
Foto Sergio Ruiz/pressinphoto/SIPA USA/PressFocus

!!! POLAND ONLY !!!

Raport UEFA European Club Finance and Investment Landscape przedstawia dane finansowe i trendy w sektorze piłkarskim. Analiza zawiera część dotyczącą przychodów ze sprzętu i gadżetów, a FC Barcelona zajmuje pierwsze miejsce wśród wszystkich klubów piłkarskich z łącznymi przychodami wynoszącymi blisko 180 milionów euro, czyli o około 34 miliony euro więcej od drugiego pod tym względem Realu Madryt.

FC Barcelona zarobiła 119 milionów euro w sezonie 21/22, co plasowało klub ze stolicy Katalonii na piątym miejscu pod tym względem za Liverpoolem, Manchesterem United, Bayernem Monachium i Realem Madryt. W ciągu zaledwie jednego roku obrotowego Duma Katalonii zarobił dodatkowe 60 milionów euro w stosunku do roku poprzedniego, awansując na pierwsze miejsce w rankingu.

Kwota 179 milionów euro jest zarówno imponująca, jak i rekordowa dla europejskich klubów piłkarskich, ponieważ po raz pierwszy osiągnięto taki poziom przychodów. Real Madryt jest na drugim miejscu ze 155 mln euro, za nim plasuje się Bayern Monachium ze 147 mln euro, Liverpool ze 137 mln euro i Manchester United ze 130 mln euro. Cztery z pięciu wiodących klubów mają specjalne jednostki biznesowe, których zadaniem jest maksymalizacja tego rodzaju dochodów, tak jak ma to miejsce w przypadku Barcelony.

W ostatnich latach Barca nadała priorytet biznesowi detalicznemu i licencjonowaniu Planu Strategicznego 21-26 za pośrednictwem BLM. Owoce tego biznesu pochodzą z rozszerzenia i dywersyfikacji działalności w celu osiągnięcia wzrostu poza Spotify Camp Nou. Świadczy o tym 10 nowych punktów sprzedażowych w całej Katalonii oraz sklep w Madrycie. Ponadto promowano działalność internetową poprzez międzynarodową sprzedaż licencjonowanych produktów.

Jednym z kluczowych działań wspierających ten rozwój było tworzenie dodatkowych, różnorodnych kolekcji produktów w oparciu o trendy rynkowe, uzupełnionych o zaprojektowane i wyprodukowane przez klub. Asortyment odzieży oparto o silną więź emocjonalną i historyczną, w tym takie kolekcje jak: Cruyff i reedycja koszulek retro.

Produkty merchandisingowe odgrywają kluczową rolę w kontaktach z 480 milionami fanów Blaugrany na całym świecie, pomagając wzmocnić więzi i poczucie przynależności wśród kibiców Barcelony.

fot. Pressfocus.pl

Udostępnij
Adrian Janiuk

Adrian Janiuk