24.08.2023 10:23

Coraz większa liczba osób pracujących w sporcie. Polska na dnie…

W 2022 roku w sektorze sportu w Unii Europejskiej zatrudnionych było 1,51 mln osób, co stanowi 0,8 proc. całkowitego zatrudnienia. Oznacza to wzrost o 10,9 proc. liczby zatrudnionych w porównaniu z 2021 rokiem (1,36 mln). Sektor sportu obejmuje działalność gospodarczą i zawody, np. w zespołach i klubach sportowych, trenerów, niezależnych sportowców, centra fitness oraz działalność związaną z promocją i zarządzaniem wydarzeniami sportowymi.

Drużyna piłkarska z trenerem

Wśród członków UE najwyższy odsetek osób pracujących w sporcie ma Szwecja (1,4% ogółu zatrudnienia), a następnie Finlandia, Dania (1,2%), Hiszpania i Francja (1,1%). Natomiast najniższy odsetek osób zatrudnionych w sektorze sportu odnotowano w Rumunii (0,2% ogółu zatrudnionych), Bułgarii (0,3%), Polsce i Słowacji (po 0,4%) oraz Chorwacji i Litwie (po 0,5%).

Liczba mężczyzn pracujących w sporcie przewyższa liczbę kobiet

Jeśli chodzi o zatrudnienie w sektorze sportu, to tutaj widzimy przewagę mężczyzn nad kobietami (odpowiednio 55% i 45%), co doprowadziło do nieco większej różnicy w poziomie zatrudnienia ze względu na płeć w porównaniu z ogółem zatrudnienia (odpowiednio 54% i 46%).

 

Ponad jedna trzecia osób pracujących w sporcie to osoby w wieku 15–29 lat

Najwyższy udział osób pracujących w sporcie miała grupa wiekowa 30-64 lat, która stanowiła 62% ogółu pracowników sportu, czyli o 18 punktów procentowych mniej, niż odsetek odnotowany dla zatrudnienia ogółem (80%). Osoby w wieku 65+ stanowiły 3% zarówno w sektorze sportu, jak i w zatrudnieniu ogółem.

Prawie połowa osób pracujących w sporcie posiada wykształcenie średnie

Prawie połowa (46%) osób zatrudnionych w sektorze sportu posiadała wykształcenie średnie. Osoby z wykształceniem wyższym uplasowały się na poziomie prawie 40%, czyli o 2,4 pkt procentowych więcej w sporcie, niż w zatrudnieniu ogółem. Osoby z wykształceniem niższym  stanowiły 14% zatrudnionych w sporcie.

Dane pochodzą z badań „ec.europa.eu”.

fot. pixabay.com

Udostępnij
Redakcja Sport Marketing

Redakcja Sport Marketing