24.08.2023 09:54

Czas na MŚ w koszykówce. Szykuje się rekordowa impreza

Nadchodzące MŚ w koszykówce ​​będą "największym sukcesem" komercyjnym i umożliwią FIBIE osiągnięcie progu rentowności w czteroletnim cyklu i dalszą odbudowę po finansowych skutkach globalnej pandemii Covid-19 – powiedział sekretarz generalny Andreas Zagklis.

W piątek rozpoczynają się MŚ w koszykówce

FIBA zarejestrowała rekordową liczbę partnerów i po raz pierwszy wyprzedała 10 globalnych pakietów sponsorskich przed zbliżającym się wydarzeniem, które odbędzie się w Japonii, Indonezji i na Filipinach.

Do czołowych partnerów światowych należą: Nike, TCL, Tencent, Tissot, Ganten, Wanda, J9, Molten, Smart Communications i Yili, które dołączyło do współpracy w kwietniu.

Globalne partnerstwa obejmują wszystkie rozgrywki drużyn narodowych FIBA ​​w cyklu czteroletnim. MŚ, które rozpoczną się 25 sierpnia, będą miały także 24 lokalnych sponsorów w trzech krajach-gospodarzach, co zdaniem FIBA ​​zapewni mu największy sukces komercyjny.

W rozmowie z międzynarodowymi mediami sekretarz generalny Andreas Zagklis powiedział: – Jeśli chodzi o same liczby, to będąto rekordowe MŚ pod względem liczby partnerów.  Zainteresowanie, jakim cieszymy się ze strony marek najwyższej klasy na wszystkich trzech rynkach, a także ze strony naszych globalnych partnerów na całym świecie, jest dla nas bardzo ważne.

W 2019 roku FIBA ​​wygenerowała przychody w wysokości 152,4 mln CHF (174,5 mln dolarów), kiedy po raz ostatni organizowała MŚ w koszykówce w Chinach. Od tego czasu pandemia Covid-19 wywarła poważny wpływ na finanse federacji, które za rok 2020 (w którym wybuchła globalna pandemia) wygenerowały ogólną stratę netto w wysokości 13,5 mln CHF, a przychody wyniosły zaledwie 65 mln CHF. Atak Rosji na Ukrainę na początku zeszłego roku również miała wpływ na sprawozdania finansowe FIBA.

W trzech krajach gospodarzach lokalne komitety organizacyjne pozyskały sponsorów wydarzeń, którzy będą mieli prawa do promowania wydarzeń na tych terytoriach.

Lokalni partnerzy to:

  • Filipiny:  San Miguel (piwo), Toyota (samochód), Unilab/Alaxan (farmaceutyka), Cignal (partner prywatnej telewizji), BDO (bank), Dunkin (kawa i słodycze w restauracji szybkiej obsługi), Arena Plus (zakłady sportowe), Gatorade (napój sportowy), Jollibee (restauracja szybkiej obsługi) i Rexona (dezodorant).
  • Japonia:  Nippon Life (ubezpieczenia), SoftBank (technologia), Orion (piwo), Tokio Inkarami (kosmetyki), Oriental Bio (zdrowa żywność), Gakkyusya (edukacja), Timee (rekrutacja) i PCA (oprogramowanie).
  • Indonezja:  Mandiri (bankowość), Pertamina (ropa i gaz), PLN (energia elektryczna), Gojek (transport i logistyka online), Bukit Asam (wydobycie energii) i Kahf (strzyżenie mężczyzn).

Zasięg, telewizja, promocja…

Mistrzostwa Świata w 2019 r. osiągnęły rekordowe wyniki pod względem ekspozycji, zasięg telewizyjny przekroczył 3 miliardy widzów i wygenerowały kolejne 1,5 miliarda wyświetleń filmów w mediach społecznościowych, zapewniając „większy zasięg globalny niż kiedykolwiek wcześniej”.

FIBA nawiązała współpracę z ponad 70 partnerami telewizyjnymi, aby zapewnić transmisję w 190 państwach, co zaowocowało łącznym średnim wzrostem oglądalności telewizji o ponad 80 procent, w porównaniu z ostatnimi mistrzostwami świata w 2014 roku.

W zeszłym tygodniu północnoamerykańska liga koszykówki podpisała umowę z FIBA ​​na prowadzenie platformy cyfrowej Courtside 1891 organu zarządzającego i zapewnianie relacji z mistrzostw świata.

Dzięki połączeniu aplikacja NBA i NBA.com będą udostępniać platformę cyfrową FIBA ​​i pokazywać turniej w 20 krajach i terytoriach.

Uwzględnione rynki to Angola, Argentyna, Wyspy Zielonego Przylądka, Wybrzeże Kości Słoniowej, Republika Czeska, Republika Dominikany, Grecja, Indonezja, Izrael, Łotwa, Litwa, Meksyk, Polska, Portoryko, Serbia, Słowenia, Hiszpania, Tajlandia, Turcja i Wielka Brytania.

Zagklis potwierdził dodatkowo, że Courtside 1891 będzie transmitować na żywo mistrzostwa świata na rynkach, na których nie podpisano jeszcze umów dotyczących praw medialnych.

Partnerstwo z NBA ma wiele poziomów, a nasze media współpracują od wielu lat. Teraz gdy mamy oferty skierowane bezpośrednio do konsumentów, które są bardzo wysokiej jakości, połączenie ich było absolutnie sensowne. Zainteresowanie budzi nie tylko reprezentacja USA, która ma doskonały skład, ale także liczba zawodników NBA biorących udział w MŚ. NBA bardzo wspiera turniej i jest reprezentowana w zarządzie FIBA ​​oraz w komitecie wykonawczym. Ten poziom wzajemnej promocji to bardzo ważny krok i spodziewamy się dobrych wyników ze strony użytkowników aplikacji NBA – podsumował Zagklis.

Jeżeli chodzi o polski rynek, to mecze MŚ w koszykówce będzie można oglądać w TVP Sport, TVPSPORT.PL, aplikacji mobilnej i SMART TV.

fot. FIBA

Udostępnij
Redakcja Sport Marketing

Redakcja Sport Marketing