30.06.2023 16:45

Tour de France 2023. Pieniądze, biznes i ogromne przedsięwzięcie

Tour de France to jedno z najbardziej wymagających wydarzeń sportowych na świecie. Miliony kibiców zjeżdżają do mniejszych francuskich miasteczek, aby obejrzeć poszczególne etapy, a 176 kolarzy rywalizuje na pełnych obrotach przez trzy tygodnie. Przyjrzeliśmy się, jak marketingowo i organizacyjnie będzie wyglądać ten wyścig.

Tour de France rusza w sobotę 1 lipca

Tour de France 2023 – informacje i ciekawostki

176 kolarzy w 22 ośmioosobowych zespołach pokona wyścig o długości 3500 kilometrów — mniej więcej tyle, ile dzieli Nowy Jork od Salt Lake City.

Sportowcy będą jeździć na rowerze prawie codziennie przez ponad trzy tygodnie, wspinając się po górach, wzgórzach i brukowanych uliczkach. I spędzą w siodełkach ponad 4800 minut (więcej niż trzy pełne dni!), osiągając maksymalną prędkość do ponad 60 mil na godzinę.

Kolarze Tour de France, którzy ukończą wszystkie 21 etapów, spalą podczas wyścigu ponad 120 000 kalorii. To kaloryczny ekwiwalent zjedzenia 1625 jabłek, 872 kawałków pizzy z serem z Pizza Hut, 252 podwójnych cheeseburgerów McDonald’s lub 619 oryginalnie oszklonych pączków Krispy Kreme (aka, to absurdalna ilość kalorii!).

Ale co ważniejsze, Tour de France stał się również ogromnym biznesem. Miliony ludzi ustawią się wzdłuż ulic od Bilbao po Paryż, aby zobaczyć, jak najlepsi kolarze świata rywalizują o 2,8 miliona dolarów.

Zespoły też mogą na tym skorzystać. Przeciętny zespół kolarski czerpie około 70% swojego budżetu ze sponsorów, a dobre wyniki w Tour de France mogą prawie zagwarantować zespołowi miliony dolarów przychodów ze sponsoringu na następny rok.

Tour de France 2023 – nagrody

Tour de France to jedno z najbardziej lukratywnych wydarzeń kolarskich na świecie. Tegoroczne grono 176 zawodników podzieli między sobą pulę nagród w wysokości 2,8 miliona dolarów, w tym 545 000 $ za pierwsze miejsce, 220 000 $ za drugie i 110 000 $ za trzecie.

Indywidualne nagrody pieniężne Tour de France

  • 1. miejsce: 545 000 $
  • 2. miejsce: 220 000 $
  • 3. miejsce: 110 000 $

I chociaż tylko jedna osoba może wygrać nagrodę za pierwsze miejsce w wysokości 545 000 $, wciąż istnieje wiele innych sposobów na wygranie pieniędzy w trwającym trzy tygodnie wyścigu.

Na przykład Król Gór (koszulka w kropki) zabierze do domu 28 000 $. Najlepszy młody i najbardziej agresywny kolarz zgarnie po 22 000 $.

Tour de France 2023 – prawa telewizyjne i sponsoring

Tour de France jest transmitowany w telewizji w ponad 200 krajach na całym świecie. Dzięki temu ASO może zbierać miliony dolarów opłat od sieci takich jak France Televisions (25 mln dolarów), NBC (8 mln dolarów), Eurovision Sport i ESPN.

Jest to nietypowe wydarzenie, ponieważ większość transmisji rowerowych tradycyjnie przynosi straty finansowe — sama transmisja wydarzenia kosztuje NBC 2 miliony dolarów. Ale ASO przekształciło to w przedsięwzięcie w maszynkę zarabiania pieniędzy, ponieważ co roku wyścig ogląda 150 milionów ludzi w Europie.

Tour de France ma również solidny biznes reklamowy i partnerski. Ci sponsorzy są podzieleni na różne kategorie — główni partnerzy to 1. poziom, a oficjalni partnerzy to 2. poziom. A firmy takie jak LCL (żółta koszulka) i Skoda (zielona koszulka) płacą 12 milionów dolarów i 4 miliony dolarów za oficjalny sponsoring.

Karawana sponsorska to kolejny ważny element reklamy i sponsoringu Tour de France. To parada partnerów marki, którzy tworzą kreatywne pokazy jeździeckie i rozdają upominki promocyjne, takie jak gadżety i jedzenie.

Odbywa się przed każdym etapem Tour de France, a 47% fanów Tour de France udaje się na wyścig przede wszystkim po to, aby zobaczyć karawanę reklamową.

Te marki wydadzą od 17 000 USD (jeden samochód z naklejkami) do 1 miliona USD (wiele pojazdów, wielu pracowników, miliony przedmiotów do rozdania) na karawanę sponsorską. Ponad 15 milionów przedmiotów zostanie rozdanych fanom w ciągu trzech tygodni.

Karawana sponsorska w liczbach:

  • 15 milionów przedmiotów rozdanych fanom
  • 30-minutowy pokaz (czasem dłuższy)
  • 6,2 mil długości
  • 30 marek
  • 150 pojazdów
  • 480 członków karawany
  • 4 samochody informacyjne z przodu i z tyłu przyczepy kempingowej
  • 3 pojazdy medyczne
  • 120 pracowników logistyki i mechaników

 

Udostępnij
Redakcja Sport Marketing

Redakcja Sport Marketing