Wyjątkowa oprawa finału Orlen Pucharu Polski kobiet
Tegoroczny finał Orlen Pucharu Polski pomiędzy TME SMS Łódź i AP ORLEN Gdańsk na długo pozostanie w pamięci kibiców nie tylko piłki kobiecej. Nie tylko z uwagi na wysoki wynik meczu, ale także dzięki niesamowitej, z pewnością najlepszej w historii tych rozgrywek, oprawie medialno-marketingowej. PZPN podjął szereg kreatywnych działań, mających na celu dotarcie do możliwie najszerszej grupy odbiorców, podkreślając tym samym istotę podnoszenia standardów w futbolu kobiecym w Polsce.
-
Dołącz do naszej grupy dyskusyjnej na Facebooku o marketingu w sporcie ➡️ https://www.facebook.com/groups/marketingwsporcie
PZPN odnalazł zaginiony obraz! – m.in. na takie nagłówki można było się natknąć przed finałem, rozegranym 10 czerwca w Radomiu. W ramach zapowiedzi meczu we współpracy z Muzeum im. Jacka Malczewskiego oraz lotniskiem Warszawa-Radom przygotowano oryginalny spot, przedstawiając historię odnalezienia obrazu słynnego radomskiego malarza. Z lotniska do muzeum przewiozły go piłkarki finalistów, które po drodze mijały charakterystyczne, w tym piłkarskie, punkty miasta. Gdy dotarły na miejsce, okazało się, że obraz przedstawia… okazałe trofeum za zwycięstwo w Orlen Pucharze Polski.
Premierę spotu poprzedziły tajemnicze posty w mediach społecznościowych. Każde kolejne zdjęcie odkrywało nieco więcej, jednak do momentu publikacji filmu narracja ograniczała się jedynie do tego, że PZPN pomógł odnaleźć zaginiony obraz. Spot ukazał się m.in. na profilach miasta, muzeum czy Mazowieckiego Związku Piłki Nożnej, a tematem zainteresowały się media branżowe. Całość spotkała się z bardzo pozytywnym odbiorem nie tylko w środowisku piłkarskim.
Lokalna współpraca kluczem do sukcesu
Finał w sieci intensywnie promowano na profilach Polskiego Związku Piłki Nożnej („Łączy nas piłka”, „Łączy nas piłka kobieca”), MZPN-u, MOSiR-u Radom oraz klubów Orlen Ekstraligi Kobiet, Radomiaka czy siatkarskiej drużyny MOYA Radomka Lotnisko-Radom. Wśród postów znalazły się chociażby filmiki z zaproszeniem na mecz od zawodniczek finalistów czy Nikoli Karczewskiej – napastniczki reprezentacji Polski i angielskiego Tottenhamu. Już podczas samego meczu relację z niego można było śledzić na Instagramie „Łączy nas piłka”, zaś pomeczowe kulisy opublikowano na Facebooku „Łączy nas piłka kobieca”.
Aby o wydarzeniu zrobiło się głośno wśród lokalnej społeczności, PZPN podjął szerszą współpracę z miastem-gospodarzem. Dzięki temu grafika, promująca finał, pojawiła się na kontach miasta Radom w mediach społecznościowych, w kalendarzu wydarzeń na portalu miejskim czy na stronie visitradom.pl. Ta sama grafika była także wyświetlana na różnych nośnikach w przestrzeni miejskiej. Plakaty pojawiły się również w miejskich autobusach.
Oprócz tego PZPN postarał się, aby finałem pucharowych zmagań kobiet zainteresowały się media lokalne oraz ogólnopolskie. Spotkanie zapowiadano m.in. przy okazji finału Fortuna Pucharu Polski pomiędzy Legią Warszawa a Rakowem Częstochowa. Z kolei dwa tygodnie przed meczem trofeum za zwycięstwo wystawiono w specjalnej strefie podczas 24. Pikniku Olimpijskiego w Warszawie.
Znaczący akt w realizacji strategii piłki kobiet
Stadion w Radomiu, który gościł tegorocznych finalistów Orlen Pucharu Polski kobiet, również został przygotowany na miarę rangi wydarzenia. Obiekt otrzymał branding zgodnie z identyfikacją wizualną rozgrywek, w bardzo wysokim standardzie, logotyp rozgrywek widniał na wielu nośnikach. Oprócz pozycji „obowiązkowych”, takich jak bandy LED wokół placu gry, pojawił się personalizowany branding szatni oraz ławek rezerwowych każdej z drużyn. Dodatkowo zawodniczkom oraz sędziom, wychodzącym z tunelu na mecz, towarzyszył pokaz pirotechniki.
Wyjątkowa była ceremonia dekoracji po końcowym gwizdku, nieodbiegająca wizerunkiem od finału Fortuna Pucharu Polski. Po raz pierwszy w historii finału kobiecych rozgrywek pucharowych piłkarki odbierały medale oraz wznosiły puchar na specjalnych podiach. W momencie uniesienia przez zwycięski zespół trofeum nie zabrakło oczywiście także wybuchu złotego konfetti. Kiedy ono już opadło, na zakończenie, tuż po odebraniu nagród, celebracja przeniosła się do jednej z salek na stadionie, a tam odbyła się dodatkowo specjalna sesja zdjęciowa dla zdobywczyń Orlen Pucharu Polski.
TME SMS Łódź za triumf w rozgrywkach otrzymał nagrodę finansową w wysokości 400 000 zł. Popularyzacja futbolu kobiecego oraz podnoszenie standardów organizacji meczów w ramach żeńskich rozgrywek jest priorytetem dla PZPN. Podjęte działania możliwe są m.in. dzięki przyjętej niedawno Strategii Piłki Nożnej Kobiet na lata 2022-2026 oraz wsparciu sponsorów, w tym Sponsora Tytularnego – PKN ORLEN.