06.06.2023 09:15

Polska historia i tradycja. Tak wyglądają medale Igrzysk Europejskich

Medale Igrzysk Europejskich Kraków-Małopolska 2023 są fuzją tradycji i nowoczesności. W dużym stopniu nawiązują do polskiej historii, ale i tradycji regionu – dlatego nie zabrakło w nich uproszczonych form ludowych zdobień.

Polska historia i tradycja. Tak wyglądają medale Igrzysk Europejskich

Dzięki wykorzystaniu współczesnych technologii wykonano bardzo szczegółowe projekty medali w trudnych w obróbce metalach – złocie, srebrze i mosiądzu. Z kolei zaawansowane procesy rafinacji i recyklingu pomogły w procesie odzyskiwania kruszców, wprowadzając je na nowo do obiegu.

Symbolika medali – ptaki i liczba 3

Ptak nawiązuje nie tylko do godła Polski, ale również Krakowa – gospodarza III Igrzysk Europejskich. Symbolika orła zawiera w sobie także najważniejsze założenia wartości olimpijskich – siły, nadziei, przywództwa i zwycięstwa, inspiracji i odwagi. Nawiązanie do gołębia odnosi się z kolei do ponadczasowych idei pokoju i szacunku.

Umieszczone na awersie medalu ptaki nawiązują nie tylko do trzeciej edycji Igrzysk, ale również do stada. Symbolizują równość, przyjaźń i zaufanie.

Stylistyka – połączenie tradycji i nowoczesności

Kształt medali odwołuje się do ludowych zdobień w nowoczesnym wydaniu. Jego linie przywołują na myśl struktury misternych haftów i nitki w zdobieniach strojów ludowych. Haft koronkowy kojarzy się z Małopolską i Koniakowem – polską stolicą tradycyjnego rzemiosła. Nie zabrakło tu także nawiązań do symboliki sportowej – bieżni, torów czy mety.

Sześć ramion każdej gwiazdy nawiązuje do symbolu sześcioramiennej rozety góralskiej, „kwiatu życia” – symbolu ochronnego, przynoszącego pomyślność i chroniącego od nieszczęść. W projekcie gwiazdy symbolicznie rozbrzmiewa również hasło przewodnie Igrzysk, „We are unity” – jej ramiona przeplatają się i łączą ze sobą. Wieniec olimpijski, do którego stylistycznie nawiązują medal, to tradycyjny symbol chwały, sławy, triumfu i zwycięstwa.

Udostępnij
Redakcja Sport Marketing

Redakcja Sport Marketing