02.06.2023 14:03

Nowe logo i identyfikacja wizualna Polskiego Związku Rugby

Polski Związek Rugby powstał we wrześniu 1957 roku. Symbol piłki do rugby, połączonej z sylwetką orła stworzył dla niego w latach 80’ Karol Śliwka – jeden z najlepszych w historii Polski projektantów znaków graficznych. Po latach przyszedł czas na zmianę, odświeżenie i unowocześnienie identyfikacji wizualnej PZR. Stworzenie jej powierzono Kubie Malickiemu, który przygotował znak z jednej strony oryginalny, a z drugiej osadzony w tradycji, historii i kulturze Polski, ale też dyscypliny sportu, którą reprezentuje. Symbol kwiatu maku.

Polski Związek Rugby ma nowe logo (fot. mat. prasowe).

Pierwsze logo dla Polskiego Związku Rugby przygotował Karol Śliwka. Autor tak rozpoznawalnych znaków graficznych, jak PKO, Instytut Matki i Dziecka, czy Wydawnictwa Szkolnego i Pedagogicznego. Projektował również opakowania czekolad Wedla, liczne znaczki pocztowe oraz plakaty. Jego dzieło, będące prostym i czytelnym połączenie głowy orła z piłką do rugby, towarzyszyło „Biało-Czerwonym” przez dziesięciolecia. Wraz z rozwojem dyscypliny, zmianą trendów i nowymi potrzebami promocyjnymi pojawiła się również potrzeba zmiany.

Polskie rugby się zmienia. Zmienia się na lepsze, bo w ostatnich latach gra i rosnący poziom naszych reprezentacji przynosi nam coraz więcej radości. Cieszymy się z kolejnych sukcesów rugbistek oraz rugbistów. Polski Związek Rugby stara się zapewnić im odpowiednie warunki do treningów, ale też dba o nowoczesny wizerunek dyscypliny i naszych kadr w kraju i za granicą. W związku z tym, po kilkudziesięciu latach przyszedł czas na zmianę identyfikacji wizualnej – mówił prezes PZR Dariusz Olszewski.

Podjęliśmy współpracę z jednym z najlepszych projektantów logotypów i herbów w Polsce, Kubą Malickim, który stworzył dla nas zupełnie nieszablonowe logo – kontynuuje Olszewski. – Logo, które odnosi się do naszej tradycji, kultury i historii. To symbol wytrwałości, bohaterstwa i męstwa. Element, który jest rozpoznawalny na całym świecie, a jednocześnie tak bliski i dobrze znany każdemu Polakowi.

Nowy logotyp tworzy kwiat maku, w środek którego została wpisana biało-czerwona piłka do rugby. Symbol jest nieprzypadkowy, bo wiąże się z kulturą i tradycją naszego kraju, jak i samej dyscypliny sportu. Mak to jeden z najlepiej rozpoznawalnych kwiatów polnych w naszym kraju. Rośnie na łąkach – naturalnych boiskach – i kolorem nawiązuje do naszych barw narodowych. Jednocześnie jest bardzo mocno zakorzeniony w polskiej kulturze, tradycji i historii. Dzięki pieśni o polskich zdobywcach Monte Cassino stał się symbolem męstwa, bohaterstwa i niezłomności.

Podobnie jest w Wielkie Brytanii, gdzie mak jest symbole bohaterów poległych podczas I Wojny Światowej. Rugbiści Anglii, Szkocji, Irlandii oraz Walii noszą symbol maku na rękawach koszulek meczowych podczas tradycyjnych, listopadowych meczów międzynarodowych. Wtedy, kiedy wypada „Remembrance Day” – dzień pamięci. Mak wydaje się kwiatem delikatnym, ale jest niezwykle wytrzymały i potrafi zakwitnąć nawet w bardzo niesprzyjających warunkach. Właśnie dlatego w świadomości wielu Europejczyków symbolizuje niezłomność.

Jednocześnie mak przez wielu symbolizował przejście pomiędzy światem żywych i umarłych. Uśmierzał ból, leczył i pozwalał cierpiącym zapaść w spokojny sen. Szeroko w swych dziełach wykorzystywali go również artyści, jak choćby Stanisław Wyspiański, czy Alfons Karpiński. Pojawiają się też często w poezji Bolesława Leśmiana. Mak można więc nazwać elementem, który buduje naszą tożsamość narodową, a jednocześnie jest bardzo czytelnym symbolem na arenie międzynarodowej.

Wybór motywu roślinnego na symbol Polskiego Związku Rugby doskonale wpisuje się w światowe trendy, ponieważ tą samą drogą poszły najlepsze federacje na świecie. Symbolem All Blacks – reprezentacji Nowej Zelandii jest paproć, Anglicy mają różę, Irlandczycy koniczynę, Szkoci oset, Walijczycy pora, Japończycy kwiat wiśni, a wśród naszych rywali w Rugby Europe Championship Rumuni posługują się znakiem liścia dębowego, a Holendrzy kwiatem tulipanu.

Za nowy logotypem Polskiego Związku Rugby idzie również cała identyfikacja wizualna stworzona przez Kubę Malickiego – jednego z najbardziej cenionych obecnie twórców logotypów i herbów. W świecie rugby tworzył on już między innymi nowe herby dla Ogniwa Sopot, Juvenii Kraków, Skry Warszawa, czy Rugby Białystok. Logo będzie pojawiać się nie tylko jako symbol związku, ale również z nowych hasłem „Polskie Rugby”, czy „Poland Rugby”, który będą mogły wykorzystywać na swoich koszulkach wszystkie reprezentacje.

Co więcej, z datą wprowadzenia nowej identyfikacji zmienia się również strona internetowa PZR, za której przygotowanie był odpowiedzialny jeden z członków zarządu Mateusz Dąbrowski. Obok nowego układu i współczesnych funkcjonalności, na stronie będzie dostępny również sklep, w którym każdy kibic polskiego rugby będzie mógł zaopatrzyć się w koszulki i liczne gadżety.

Jako pierwsze, z nowym logo na strojach meczowych zaprezentują się polskie rugbistki, które w dniach 9-11 czerwca zagrają w pierwszym z dwóch turniejów mistrzostw Europy w portugalskim Algarve. Biało-czerwone bronią tytułu wywalczonego przed rokiem w Krakowie.

Udostępnij
Redakcja Sport Marketing

Redakcja Sport Marketing