Nowe logo i identyfikacja wizualna Polskiego Związku Rugby
Polski Związek Rugby powstał we wrześniu 1957 roku. Symbol piłki do rugby, połączonej z sylwetką orła stworzył dla niego w latach 80’ Karol Śliwka – jeden z najlepszych w historii Polski projektantów znaków graficznych. Po latach przyszedł czas na zmianę, odświeżenie i unowocześnienie identyfikacji wizualnej PZR. Stworzenie jej powierzono Kubie Malickiemu, który przygotował znak z jednej strony oryginalny, a z drugiej osadzony w tradycji, historii i kulturze Polski, ale też dyscypliny sportu, którą reprezentuje. Symbol kwiatu maku.
Pierwsze logo dla Polskiego Związku Rugby przygotował Karol Śliwka. Autor tak rozpoznawalnych znaków graficznych, jak PKO, Instytut Matki i Dziecka, czy Wydawnictwa Szkolnego i Pedagogicznego. Projektował również opakowania czekolad Wedla, liczne znaczki pocztowe oraz plakaty. Jego dzieło, będące prostym i czytelnym połączenie głowy orła z piłką do rugby, towarzyszyło „Biało-Czerwonym” przez dziesięciolecia. Wraz z rozwojem dyscypliny, zmianą trendów i nowymi potrzebami promocyjnymi pojawiła się również potrzeba zmiany.
– Polskie rugby się zmienia. Zmienia się na lepsze, bo w ostatnich latach gra i rosnący poziom naszych reprezentacji przynosi nam coraz więcej radości. Cieszymy się z kolejnych sukcesów rugbistek oraz rugbistów. Polski Związek Rugby stara się zapewnić im odpowiednie warunki do treningów, ale też dba o nowoczesny wizerunek dyscypliny i naszych kadr w kraju i za granicą. W związku z tym, po kilkudziesięciu latach przyszedł czas na zmianę identyfikacji wizualnej – mówił prezes PZR Dariusz Olszewski.
– Podjęliśmy współpracę z jednym z najlepszych projektantów logotypów i herbów w Polsce, Kubą Malickim, który stworzył dla nas zupełnie nieszablonowe logo – kontynuuje Olszewski. – Logo, które odnosi się do naszej tradycji, kultury i historii. To symbol wytrwałości, bohaterstwa i męstwa. Element, który jest rozpoznawalny na całym świecie, a jednocześnie tak bliski i dobrze znany każdemu Polakowi.
Nowy logotyp tworzy kwiat maku, w środek którego została wpisana biało-czerwona piłka do rugby. Symbol jest nieprzypadkowy, bo wiąże się z kulturą i tradycją naszego kraju, jak i samej dyscypliny sportu. Mak to jeden z najlepiej rozpoznawalnych kwiatów polnych w naszym kraju. Rośnie na łąkach – naturalnych boiskach – i kolorem nawiązuje do naszych barw narodowych. Jednocześnie jest bardzo mocno zakorzeniony w polskiej kulturze, tradycji i historii. Dzięki pieśni o polskich zdobywcach Monte Cassino stał się symbolem męstwa, bohaterstwa i niezłomności.
Podobnie jest w Wielkie Brytanii, gdzie mak jest symbole bohaterów poległych podczas I Wojny Światowej. Rugbiści Anglii, Szkocji, Irlandii oraz Walii noszą symbol maku na rękawach koszulek meczowych podczas tradycyjnych, listopadowych meczów międzynarodowych. Wtedy, kiedy wypada „Remembrance Day” – dzień pamięci. Mak wydaje się kwiatem delikatnym, ale jest niezwykle wytrzymały i potrafi zakwitnąć nawet w bardzo niesprzyjających warunkach. Właśnie dlatego w świadomości wielu Europejczyków symbolizuje niezłomność.
Od dzisiaj czerwony mak będzie symbolem polskiego rugby ➡️ @pzrugby 🔥 Kwiat jest oczywistym nawiązaniem do naszej kultury, historii i krajobrazu. pic.twitter.com/WRd50M4e16
— Kuba Malicki (@_kubamalicki) June 2, 2023
Jednocześnie mak przez wielu symbolizował przejście pomiędzy światem żywych i umarłych. Uśmierzał ból, leczył i pozwalał cierpiącym zapaść w spokojny sen. Szeroko w swych dziełach wykorzystywali go również artyści, jak choćby Stanisław Wyspiański, czy Alfons Karpiński. Pojawiają się też często w poezji Bolesława Leśmiana. Mak można więc nazwać elementem, który buduje naszą tożsamość narodową, a jednocześnie jest bardzo czytelnym symbolem na arenie międzynarodowej.
Wybór motywu roślinnego na symbol Polskiego Związku Rugby doskonale wpisuje się w światowe trendy, ponieważ tą samą drogą poszły najlepsze federacje na świecie. Symbolem All Blacks – reprezentacji Nowej Zelandii jest paproć, Anglicy mają różę, Irlandczycy koniczynę, Szkoci oset, Walijczycy pora, Japończycy kwiat wiśni, a wśród naszych rywali w Rugby Europe Championship Rumuni posługują się znakiem liścia dębowego, a Holendrzy kwiatem tulipanu.
Za nowy logotypem Polskiego Związku Rugby idzie również cała identyfikacja wizualna stworzona przez Kubę Malickiego – jednego z najbardziej cenionych obecnie twórców logotypów i herbów. W świecie rugby tworzył on już między innymi nowe herby dla Ogniwa Sopot, Juvenii Kraków, Skry Warszawa, czy Rugby Białystok. Logo będzie pojawiać się nie tylko jako symbol związku, ale również z nowych hasłem „Polskie Rugby”, czy „Poland Rugby”, który będą mogły wykorzystywać na swoich koszulkach wszystkie reprezentacje.
Co więcej, z datą wprowadzenia nowej identyfikacji zmienia się również strona internetowa PZR, za której przygotowanie był odpowiedzialny jeden z członków zarządu Mateusz Dąbrowski. Obok nowego układu i współczesnych funkcjonalności, na stronie będzie dostępny również sklep, w którym każdy kibic polskiego rugby będzie mógł zaopatrzyć się w koszulki i liczne gadżety.
Jako pierwsze, z nowym logo na strojach meczowych zaprezentują się polskie rugbistki, które w dniach 9-11 czerwca zagrają w pierwszym z dwóch turniejów mistrzostw Europy w portugalskim Algarve. Biało-czerwone bronią tytułu wywalczonego przed rokiem w Krakowie.