Jak zmiany w sponsoringu wpłyną na kluby Premier League?
W ubiegłym tygodniu kluby z Premier League wspólnie uzgodniły wprowadzenie zakazu reklamowania hazardu na przodzie koszulek. Jak ta zmiana przepisu wpłynie na zespoły z najwyższej klasy rozgrywkowej w Anglii? Czy bukmacherzy są wiodącymi sponsorami w zakresie lokowania swoich marek? No i najważniejsze, czy rzeczywiście wprowadzony przepis realnie zmniejszy reklamowanie hazardu?
Hazard zniknie z przodu koszulek
W czwartek 13 kwietnia, Premier League opublikowała komunikat w sprawie spotkania klubów z najwyższej klasy rozgrywkowej. W trakcie posiedzenia, wspólnie uzgodniono wprowadzenie zakazu reklamowania hazardu na przodzie koszulek. Tym sposobem Premier League staje się pierwszą ligą sportową w Wielkiej Brytanii, która dobrowolnie zdecydowała się ograniczyć reklamowanie hazardu.
Co bardzo istotne, opisywane przepisy wejdą w życie dopiero pod koniec sezonu 2025/2026. Powód jest oczywisty. Sporo klubów nadal współpracuje z firmami bukmacherskimi, dlatego takie zespoły muszą uzgodnić zakończenie współprac, jeżeli kontrakty obowiązywałyby dłużej niż do sezonu 2025/2026.
O jakiej liczbie drużyn mowa? Czy rzeczywiście firmy związane z hazardem zdominowały rynek w zakresie sponsorowania klubów Premier League? Statystyki są jednoznaczne.
Dominacja firm związanych z hazardem
W Premier League rywalizuje łącznie 20 drużyn. Biorąc pod uwagę trwający sezon 2022/2023, aż 8 ekip współpracuje z firmami związanymi z hazardem w zakresie lokowania nazw czy logo na przodzie koszulek. Żaden inny sektor nie zdominował tego pola bardziej niż hazard. Pozostali sponsorzy to: firmy świadczące usługi finansowe (5), linie lotnicze (2), telekomunikacja (2), e-commerce (2), software (1).
Zestawienie klubów współpracujących z firmami związanymi z hazardem jest następujące:
Bez wątpienia najbardziej rozpoznawalna współpraca to West Ham i Betway. Bukmacher jest głównym partnerem londyńskiego klubu od 2015 roku, a logo firmy znajduje się na przodzie koszulek meczowych, a także na strojach treningowych. W 2019 roku obie strony przedłużyły współpracę o wartości 60 milionów funtów na sześć lat. Oznacza to, iż ekipa „Młotów” nie musi martwić się o przedwczesne rozwiązanie kontraktu, gdyż umowa obowiązuje do 2025 roku.
Kluby z Premier League i umowy ze sponsorami
Jak wyglądają współprace pozostałych klubów Premier League z firmami zajmującymi się hazardem? Aktualny beniaminek najwyższej klasy rozgrywkowej, czyli ekipa Bournemouth podpisała kontrakt z Dafabet w czerwcu 2022 roku. Współpraca obejmuje lokowanie sponsora na przodzie koszulek. Umowa obowiązuje jednak tylko przez dwa lata, co oznacza, iż Bournemouth może w 2024 roku poszukać nowego sponsora, który będzie spełniać wymogi.
W momencie awansu do Premier League, Brentford zmieniło zasady współpracy z Hollywoodbets. Wcześniej marka była oficjalnym partnerem bukmacherskim klubu, a logo firmy pojawiło się z tyłu koszulki. W 2021 roku obie strony postanowiły poszerzyć współpracę, a nowe porozumienie uwzględniło umieszczenie Hollywoodbets na przodzie strojów meczowych pierwszego, jak i drugiego zespołu.
Aktualna umowa Brentford z bukmacherem obowiązuje do 2023 roku. Tym sposobem klub może jeszcze podpisać krótkoterminowe przedłużenie współpracy lub poszukać nowego sponsora. Interesująco wygląda sytuacja Evertonu. Ekipa z Goodison Park pozyskała nowego sponsora w 2022 roku, podpisując umowę ze Stake.com.
W oficjalnym komunikacie klubu mogliśmy przeczytać, iż wieloletnia współpraca oparta jest na rekordowym dla klubu kontrakcie. Everton nie przedstawił szczegółów w zakresie długości umowy. Biorąc jednak pod uwagę fakt, iż zespół „The Toffees” podkreślił korzystne warunki finansowe, być może klub będzie musiał zmienić zasady kontraktu, gdyż umowa przekracza datę graniczną dotyczącą zmiany sponsora.
Problemów związanych ze zmianą sponsora nie będzie mieć londyńska ekipa Fulham, która w 2022 roku podpisała krótkoterminową umowę z W88. Kontrakt obowiązuje tylko na sezon 2022/2023, a logo W88 pojawiło się na przodzie pierwszej drużyny mężczyzn oraz kobiet.
W 2020 roku największą umowę w swojej historii podpisała ekipa Leeds United, która związała się z SBOTOP wieloletnim kontraktem. Biorąc jednak pod uwagę fakt, iż kontrakt miał miejsce już trzy lata temu, można przypuszczać, że współpraca wygaśnie przed końcem sezonu 2025/2026.
Newcastle zakończy współpracę z Fun88
Kolejną drużyną jest Newcastle United, które sześć lat temu podpisało wieloletni kontrakt z Fun88, a umowa miała obowiązywać aż do sezonu 2024/2025. W tym przypadku będziemy świadkami przedwczesnego zakończenia współpracy, ale nie ze względu na przegłosowane przepisy dotyczące promowania hazardu. Jak informuje m.in. Footy Headlines, Newcastle zdecydowało się rozwiązać kontrakt dwa lata wcześniej m.in. ze względu na warunki finansowe. Jest to obecnie jedna z najgorszych umów sponsorskich w Premier League, gdyż Newcastle otrzymuje 6,5 miliona funtów za sezon. Już podczas kampanii 2023/2024 na koszulkach „Srok” pojawi się nowy sponsor.
Ostatnim klubem na liście jest Southampton. Zespół z St Mary’s Stadium w 2021 roku przedłużył współpracę z Coingaming Group, czyli właścicielem marki Sportsbet.io, podpisując kontrakt na trzy lata. Tym samym ekipa „Świętych” również nie musi martwić się w sprawie ewentualnego rozwiązania umowy.
Nie zapominajmy o rękawkach
W oficjalnym komunikacie opublikowanym przez Premier League wyraźnie podkreślono, iż zakaz reklamowania hazardu obowiązywać będzie na przód koszulki. Tym samym zespoły z najwyższej klasy rozgrywkowej nadal będą mogły szukać sponsorów na rękawki. Premier League wprowadziła możliwość pozyskania współpracy na tę część koszulki od sezonu 2017/2018. Aktualnie 19 klubów posiada sponsora na rękaw, a jedyną ekipą, która wyłamała się z tego grona jest Nottingham Forest. Co ciekawe, beniaminek Premier League nie posiada również komercjalnego sponsora na przodzie koszulek, gdzie widnieje logo UNHCR.
W porównaniu ze sponsorami głównymi, tutaj zestawienie branż nie jest już tak zdominowane przez hazard. Aston Villa oraz Wolverhampton to dwie ekipy, które posiadają sponsorów na rękawki związanych z hazardem. Można jednak przypuszczać, że w najbliższych latach procentowy podział ulegnie zmianie i większa liczba marek hazardowych zdecyduje się na sponsoring na rękawie.
Idea ograniczenia reklamowania hazardu z pewnością jest słuszna, a wprowadzenie zakazu umieszczania marek związanych z hazardem na przodzie koszulek wpłynie na lokowanie nazw czy logo z sektora bukmacherskiego. Trzeba jednak pamiętać, że rząd Wielkiej Brytanii od dłuższego czasu zastanawiał się nad wprowadzeniem ograniczeń dotyczących reklamowania hazardu.
Tym sposobem Premier League nieco wyprzedziła ostateczną decyzję władz, zostawiając sobie dość istotną furtkę w postaci sponsoringu rękawów. Ponadto żaden klub najprawdopodobniej nie będzie miał większych problemów związanych z prowadzeniem ograniczenia, gdyż obecne umowy przestaną obowiązywać do sezonu 2025/2026.