Jak wygląda zagraniczny rynek reklam sportowych w trakcie świąt?
Trwają święta Bożego Narodzenia. Dla reklamodawców, niezależnie od branży, jest to bardzo intensywny okres w roku. Choć oczywiście najważniejszą rolę odgrywają firmy, które bezpośrednio mogą zaangażować się w świąteczny czas, to również w przypadku sportowego rynku reklam możemy zauważyć specjalne spoty czy publikacje graficzne związane ze świętami. Jak to wygląda w kontekście zagranicznego rynku?
Specyficzny rok
Na okres świąteczny reklamodawcy przygotowują odpowiedni plan dotyczący rozmieszczenia spotów, grafik czy banerów. W tym roku rynek sportowych reklam na ten czas został wywrócony do góry nogami. Wszystko oczywiście za sprawą mistrzostw świata w piłce nożnej, które wyjątkowo trwały od 20 listopada do 18 grudnia.
Zmiana terminu mundialu spowodowała, iż reklamodawcy w ostatnich tygodniach skupili się przede wszystkim na przygotowaniu materiałów dotyczących tej wielkiej imprezy. Niewykluczone, że część firm zrezygnowała ze świątecznych reklam na rzecz spotów publikowanych w czasie prestiżowego turnieju.
Jak wygląda zagraniczny rynek reklam sportowych w trakcie tegorocznych świąt? Czy rzeczywiście można zauważyć pewne zmiany?
Warzywa i Kevin sam w domu
Wiele marek postanowiło połączyć okres świąteczny z mistrzostwami świata w Katarze. Taki ruch wykonała m.in. firma Aldi, która przygotowała bardzo nietypowy spot reklamowy.
Mowa bowiem o reklamie „Feast of Football”, w której nazwy warzyw połączono z nazwiskami wielu popularnych piłkarzy. Usłyszeć można m.in. Macarooneya, Marrowdona, Messy’ego Kevina the Carrota. Nazwy brzmią znajomo? Oczywiście, gdyż jest to naturalnie nawiązanie do słynnego świątecznego filmu – Kevin sam w domu. Warzywa wybierają się w podróż, a na sam koniec matka-marchewka orientuje się, iż nie ma z nimi Kevina The Carrota.
Spot reklamowy pojawił się już na początku listopada i został bardzo ciepło przyjęty przez całą społeczność.
Reklama pełna gwiazd
Świąteczną i niestandardową reklamę przygotowała brytyjska marka JD Sports. Kampania nosi nazwę King of Game i rozpoczyna się od wizyty w centrum handlowym, w którym panuje już świąteczny klimat, a następnie przenosi nas do wyjątkowego salonu gier, w którym spotykamy wiele gwiazd.
W zaledwie dwuminutowym spocie wystąpiły osoby związane z szeroko rozumianym show-biznesem, sportem czy muzyką. Mowa m.in. o:
– Amaria BB (piosenkarka i autorka tekstów)
– Amelia Dimoldenberg (YouTuberka)
– Anthony Joshua (pięściarz)
– Arrdee i Bugzy Malone (raperzy)
– Virgil Van Dijk, Trent Alexander-Arnold, Thiago Silva, Harvey Elliott, James Maddison (piłkarze)
– KSI (YoTuber)
I wiele więcej. Liczba znanych osób potwierdza rozmach JD Sports w kontekście świątecznej reklamy. Oczywiście w tym miejscu warto i należy podkreślić, że część sportowców współpracuje z marką jak chociażby Anthony Joshua czy Virgil van Dijk.
SportsDirect nie chce być gorsze
Plejada piłkarzy oraz osób związanych z futbolem pojawia się również w świątecznych reklamach firmy SportsDirect zajmującej się sprzedażą sprzętu sportowego. Mowa o całej kampanii zatytułowanej Give Me Football, w której skład wchodzą spoty o następujących tytułach:
– Eau de Footie
– Family dinner
– Directa
W spocie „Eau de Footie” wystąpili Mason Mount – piłkarz Chelsea oraz Eric Cantona – były piłkarz i legenda Manchesteru United. Obu panów zbliża zapach nowości. Z kolei reklama „Family dinner” to świąteczna kolacja w nietypowym stylu, w której biorą udział m.in. Eric Cantona, Thierry Henry, Emma Hayes, Gabriel Jesus oraz Clive Tyldesley.
„Directa” to trzeci spot, w którym udział biorą piłkarze West Hamu – Declan Rice oraz Jarrod Bowen, a także Eric Cantona. Reklama, w której główną rolę odgrywa smart home, gdzie głos użyczył wspomniany Cantona.
Klub też potrafi
Kluby piłkarskie dysponują na tyle silnym zespołem marketingowym, iż są w stanie samodzielnie przygotować spot reklamowy na bardzo wysokim poziomie. Przykładem jest chociażby Liverpool, który w połowie listopada wypuścił reklamę nawiązującą do swoich świątecznych produktów w sklepie, a także zbliżających się w tamtym czasie mistrzostw świata w Katarze.
W dość krótkim materiale wideo wystąpił Juergen Klopp, a także legendy „The Reds” Ian Rush oraz John Aldridge. Scenariusz spotu jest dość tradycyjny. Pusty ośrodek Liverpoolu w wyniku mistrzostw świata w Katarze przygotowuje się do świąt. Z boiska treningowego korzystają legendy „The Reds”, które pojawiają się w świątecznych swetrach dostępnych na klubowej stronie.
Reklama zgodna z okazją
Z racji świąt Bożego Narodzenia oraz zabawy sylwestrowej, liczba wydarzeń sportowych w ostatnich dniach grudnia nie jest spektakularnie duża. Kibice kierują swoją uwagę m.in. na piłkarskie rozgrywki Premier League, ale również na mistrzostwa świata w darcie, które tradycyjnie odbywają się od połowy grudnia do początku stycznia.
Z tej okazji Professional Darts Corporation przygotowało świąteczny spot reklamowy zapowiadający najważniejszą imprezę w darcie. W reklamie wystąpili John McDonald – mistrz ceremonii oraz Russ Bray – jeden z najpopularniejszych sędziów w darcie.
Zagraniczne reklamy świąteczne powiązane z rynkiem sportu nie zapominają zatem o tradycyjnym klimacie, ale jednocześnie starają się wprowadzać unikatowe rozwiązania, czego idealnym przykładem jest reklama Aldi i sprytne nawiązanie nazw warzyw do nazwisk piłkarzy.
Jak to w kampaniach reklamowych bywa, kluczową rolę odgrywają także rozpoznawalne osoby, dlatego nie brakuje topowych piłkarzy czy byłych już zawodników. W spotach JD Sports oraz SportsDirect pojawiło się mnóstwo znanych osób ze świata sportu.