Sponsorzy mistrzostw świata w Katarze
Wielkimi krokami zbliżamy się do rozpoczęcia mistrzostw świata w Katarze. Pierwszy mecz tego turnieju zostanie rozegrany już w najbliższą niedzielę. Gospodarz zmierzy się z Ekwadorem. Organizacja tej prestiżowej imprezy wzbudza spore kontrowersje. Nic dziwnego, że media oraz odpowiednie środowiska spoglądają również na sponsorów mundialu. Jakie firmy zdecydowały się na wsparcie mistrzostw świata w Katarze?
Kontrowersyjny organizator
Już w momencie ogłoszenia gospodarza mistrzostw świata w piłce nożnej w 2022 roku pojawiły się pierwsze głosy krytyki oraz oburzenia. Wielu dziennikarzy czy kibiców nie miało wątpliwości, iż proces przyznania Katarowi organizacji mundialu nie był od końca uczciwy.
Kolejne dyskusje i kontrowersje pojawiały się w momencie, gdy w mediach poruszano kwestię budowy stadionów w Katarze. Reportaże o brutalnych warunkach oraz śmierci pracowników mroziły krew w żyłach. Nikt nie zapominał zatem o łamaniu praw człowieka w tym kraju.
Pełnienie roli sponsora lub partnera mistrzostw świata w Katarze zaczęło nieść za sobą pewne konsekwencje, które z pewnością nie były w planach marek współpracujących z FIFA. O jakich firma zatem mowa?
Lista sponsorów oraz partnerów mistrzostw świata w Katarze
Przed ujawnieniem listy sponsorów mistrzostw świata w Katarze, warto najpierw spojrzeć na zestawienie partnerów FIFA. W większości są to marki od lat kojarzone z międzynarodową organizacją piłkarską, które pojawiają się na wielu prestiżowych imprezach, nie tylko związanych z futbolem:
– Adidas
– Coca-Cola
– Wanda Group
– Hyundai
– Qatar Airways
– QatarEnergy
– Visa
Obecność takich firm jak Adidas, Coca-Cola czy Visa z pewnością nie zaskakuje. W związku z organizowaniem mistrzostw w Katarze, zaangażowanie Qatar Airways również jest przewidywalne. W szczególności, że linie lotnicze są już w piłce nożnej od dość dawna, np. jako sponsor francuskiego klubu Paris Saint-Germain.
Pozostali partnerzy to Hyundai – południowokoreański producent samochodów, Wanda Group – międzynarodowy konglomerat oraz Qatar Energy – państwowa spółka naftowa Kataru.
Znacznie większą uwagę w ramach mistrzostw świata w Katarze skupiają jednak konkretni sponsorzy tej imprezy. Mowa o następujących markach:
– BYJU’s
– Budweiser
– Hisense
– McDonald’s
– Vivo
– Crypto.com
– Mengniu
Powyższe zestawienie potwierdza panujący trend na świecie. Sponsorem mundialu w Katarze jest firma Crypto.com. Od pewnego czasu platformy kryptowalutowe intensywnie inwestują w sport. Crypto.com współpracuje nie tylko z FIFA, ale również m.in. z Formułą 1 czy UFC. Sponsorem mundialu w Katarze została także indyjska firma BYJU’s, która zajmuje się technologią edukacyjną.
Biorąc pod uwagę lokalizację tej imprezy, pewne komplikacje wywołała współpraca z marką piwa Budweiser. Jak wiadomo, spożywanie alkoholu w Katarze jest zakazane. W związku z tym, sponsor mistrzostw musiał uzgodnić pewien kompromis z organizatorem mundialu. Ostatecznie Budweiser ma pojawić się w Katarze, ale pod pewnymi warunkami. Piwo najprawdopodobniej będzie dostępne na trzy godziny przed rozpoczęciem meczu, czyli po otwarciu bramek oraz godzinę po końcowym gwizdku sędziego. Ponadto alkohol ma pojawić się w strefie kibica.
Sponsorem mistrzostw świata w Katarze jest również chińska firma Hisense odpowiadająca za produkcję sprzętu AGD oraz chińska marka Mengniu, która zajmuje się produkcją i dystrybucją produktów mlecznych oraz lodów. Liczba chińskich firm jest dość spora, gdyż na liście sponsorów mundialu znajduje się także VIVO – producent urządzeń i rozwiązań telekomunikacyjnych.
Najbardziej rozpoznawalną marką z zestawienia sponsorów mistrzostw świata w Katarze jest oczywiście McDonald’s.
Świadomość sponsorów
W związku z kontrowersjami, jakie pojawiły się po doniesieniach o śmierci pracowników oraz łamaniu praw człowieka w Katarze, „The Athletic” postanowiło skontaktować się ze sponsorami oraz partnerami mistrzostw świata w Katarze, by zadać kilka pytań dotyczących podniesienia świadomości oraz pomocy pracownikom działającym przy budowach infrastruktury związanej z mundiale. Dodatkowo poruszono kwestię publikacji konkretnych oświadczeń dotyczących praw człowieka w Katarze.
Spośród wszystkich partnerów oraz sponsorów, zaledwie cztery firmy zdecydowały się odpowiedzieć „The Athletic”. Mowa o Adidas, Hyundai, Budweiser oraz McDonald’s. Marki, które nie odpowiedziały to: Coca-Cola, Wanda Group, Qatar Airways, QatarEnergy, Visa, BYJU’s, Hisense, Vivo i Crypto.com.
W jaki sposób firmy zareagowały na otrzymane pytania? Adidas stwierdził, iż współpracował z partnerami w celu poprawy sytuacji w zakresie praw człowieka w Katarze oraz wspiera utworzenie niezależnego biura MOP (Międzynarodowej Organizacji Pracy) jako lokalnego organu monitorującego. Ponadto Adidas potwierdził wsparcie budowy Centrum Pracowników Migrujących i poparł wdrożenie „krajowej płacy minimalnej”.
Zdecydowanie bardziej ogólne oświadczenia przygotowały pozostałe trzy marki, czyli Hyundai, Budweiser oraz McDonald’s, które potwierdziły ogólne wsparcie dotyczące poprawy sytuacji związanej z prawami człowieka w Katarze, ale nie przedstawiły żadnych konkretów, jak to miały miejsce w przypadku Adidasa.
Jeszcze przed startem mistrzostw świata, sponsorzy tej imprezy musieli zmierzyć się z serią niewygodnych pytań. Jak sytuacja będzie wyglądać po mundialu? Wszystko zależy od przebiegu tej prestiżowej imprezy w Katarze. Każda kontrowersyjna sytuacja lub wpadka może nieść konsekwencje, nie tylko dla organizatorów, czyli FIFA oraz Kataru, ale również dla sponsorów i partnerów.