26.09.2022 12:28

Czy klubowe sklepy online ułatwiają zakup koszulki?

Środowy webinar „Biznes koszulek piłkarskich w Polsce” odbił się szerokim echem. Jedną z części spotkania była analiza klubowych sklepów online. Czy wśród klubów Ekstraklasy konwersja sklepów e-commerce stoi na wysokim poziomie? Które kluby zasługują na pochwałę, które potrzebują jeszcze poprawić swoje strony? Czy część klubów nie kontroluje stanu produktów w sklepie? Zapraszamy do poniższej analizy. […]

Czy klubowe sklepy online ułatwiają zakup koszulki?

Środowy webinar „Biznes koszulek piłkarskich w Polsce” odbił się szerokim echem. Jedną z części spotkania była analiza klubowych sklepów online. Czy wśród klubów Ekstraklasy konwersja sklepów e-commerce stoi na wysokim poziomie? Które kluby zasługują na pochwałę, które potrzebują jeszcze poprawić swoje strony? Czy część klubów nie kontroluje stanu produktów w sklepie? Zapraszamy do poniższej analizy.

Czym właściwie jest konwersja?

Konwersja jest wartością, która informuje, ilu odwiedzających dokonało finalnego zakupu. Wynik podawany jest zazwyczaj w procentach, dlatego można go obliczyć według wzoru liczba transakcji : liczba odwiedzających x 100%. Zakładając przykładowo 10 transakcji wśród 100 unikalnych użytkowników, współczynnik konwersacji wyniesie 10%. Szacuje się, że u większości platform sprzedażowych wynik wynosi kilka procent. W celu zwiększenia ruchu na stronę kluby sportowe decydują się na organizację akcji marketingowych w sferze online. Jednak w wielu przypadkach jest to tzw. pusty ruch, który nie przekłada się na zysk w sklepie.

Czy ta akcja miała bezpośrednie przełożenie na sprzedaż? Tutaj mam wątpliwość. Na pewno akcja poszła viralem po Internecie i zrobiła PR wokół klubu, podbiła także działania w klubowych mediach społecznościowych. Czy to trafiło bezpośrednio do konkretnej grupy? Akcje rozniosła się po Polsce, zobaczyli to kibice w Szczecinie, w Krakowie, ale przeszli obok tego obojętnie. Każda akcja wychodząca poza schemat jest na plus, jeżeli jest zrobiona dobrze. ~Piotr Borkowski, właściciel sklepu KLASYKA.STORE odnoszący się do akcji wyprzedaży Wisły Płock w stylu platformy Shopee

Poziom równy z zachodnimi klubami

Na pierwszy ogień idą kluby, które według naszego raportu sprzedały najwięcej koszulek w ubiegłym sezonie. Przejrzystość, wyraźny banner o personalizacji, wyszczególnione informacje o darmowej dostawie i zwrocie, widok dostępnych koszulek meczowych – to charakteryzuje sklepy kilku klubów jak m.in. Lecha Poznań, Legii Warszawa, Górnika Zabrze, Pogoni Szczecin czy Lechii Gdańsk. Można postawić tezę, że sklepowe strony klubowe wspomnianych drużyn doskoczyły poziomu topowych europejskich zespołów. W przypadku Cracovii występuje drobne niedociągnięcie: w przypadku chęci zakupu koszulki wyjazdowej, wyskakuje informacja o niedostępności. Po czym wers niżej można zauważyć informację… o dużym stanie magazynowym.

Sklep Lecha Poznań
Według redakcji SportMarketing jest to najlepiej zbudowana strona klubowa w Ekstraklasie.
Strona sklepu Cracovii
Próbując kupić wyjazdową koszulkę Cracovii, otrzymujemy sprzeczne informacje…

Im dalej… tym lepiej czy gorzej?

Część klubów odrobiło lekcję z przygotowania sklepowej strony klubowej. Według naszych doniesień, proporcje sprzedaży koszulek meczowych online, a stacjonarnie wynosi od ok. 20-80% do 35%-65%. Kluby, które sprzedały poniżej 2000 koszulek w ubiegłym sezonie, posiadają sklepy przystosowane na pierwszy rzut oka, ale… zauważalne są pierwsze niedociągnięcia. Podczas webinaru eksperci wskazali, że strony klubowe powinny mieć jak najprostszą ścieżkę do sklepu klubowego i jak najprostszą ścieżkę dodania produktu do koszyka.

Najnowsze stroje w sprzedaży… wyprzedane

Tak jak zauważył podczas webinaru Damian Filipowski z redakcji TheSport.pl, niektóre sklepy potrafią zmęczyć swoim widokiem. Klient-kibic dostrzegnie niespójność w domenach pomiędzy klubem, a jego sklepem. Czy zainteresowany wróci do zakupu koszulki, skoro nie otrzyma powiadomienia o ponownej dostępności produktu? Obserwując stronę sklepową Stali Mielec, na pierwszy rzut oka można dostrzec niewyraźne podtytuły – biały napis na… tle nieba czy czerwony podpis na tle kilku kolorów. Zdjęcia innych produktów (jak np. kufle do piwa) są wykonane telefonem w sposób amatorski i wstawione bez żadnej obróbki graficznej. Jednakże wracając do meritum – najważniejszym elementem sklepu klubowego jest koszulka meczowa, która została… wyprzedana.

Sklep Stali Mielec
Główny baner informuje o dostępnych koszulkach meczowych. Pozostały jednak tylko dwie wersje bramkarskie.

Wśród 18 klubów PKO BP Ekstraklasy, jedynym klubem, który nie udostępnił do sprzedaży domowych koszulek meczowych w tym sezonie jest Wisła Płock. Klub zachęca do zakupu trykotów jeszcze z poprzedniego sezonu.

Zbyt wiele kroków do koszyka sklepowego

Aż siedem klubów w lidze nie wstawia linku bezpośrednio do sklepu w nawigacji strony głównej:

  • Pogoń Szczecin i Korona Kielce: należy kliknąć w opcję Sklep, stamtąd jest przekierowanie do sklepu stacjonarnego i online
  • Radomiak Radom: sklep online znajduje się w menu Klub i jest (obok m.in. sprawozdania finansowego) jedną z pięciu opcji
  • Jagiellonia Białystok i Stal Mielec: należy przejechać na środek strony głównej na baner przekierowujący do sklepu klubowego
  • Raków Częstochowa: sklep online znajduje się w menu Sklep, a tam odnośnik do strony i… informacji prasowej o nawiązanej współpracy
  • Miedź Legnica: należy najechać na opcję Twoja Miedź, drugą z sześciu opcji jest… biała strona z jednym zdaniem informującym o przekierowaniu do sklepu.
Sklep Miedzi Legnica
Ze strony głównej do sklepu online jest dość długa droga…
Udostępnij
Bartłomiej Stolarz

Bartłomiej Stolarz