12.09.2022 13:13

La Liga rzuca wyzwanie Premier League. W tle umowa warta 2,9 mld dolarów

Hiszpańska La Liga nawiązała współpracę z firmą medialną Galaxy Racer z Dubaju i zamierza promować swoje rozgrywki na nowych rynkach. Hiszpanie obrali kurs na region Bliskiego Wschodu, Afryki Północnej oraz Indie. 15-letnia umowa o wartości 2,9 miliarda dolarów ma pomóc La Liga w globalnej konkurencji z Premier League.

Udostępnij
La Liga rzuca wyzwanie Premier League. W tle umowa warta 2,9 mld dolarów

Rekordowy kontrakt z ESPN

W ostatnich latach La Liga odnotowała znaczny wzrost popularności w Ameryce Północnej. Dzięki współpracy z międzynarodową firmą medialną Relevent, Hiszpanom udało się skutecznie wypromować swój produkt na tym obszarze. Działania podjęte przez władze hiszpańskiej ligi sprawiły, że La Liga bardzo szybko stała się jedną z najpopularniejszych lig w Stanach Zjednoczonych, gdzie do tej pory prym wiodły Premier League, Liga MX i MLS.

Kolejnym skutkiem działań promocyjnych na terenie Ameryki Północnej okazała się rekordowa umowa telewizyjna. W 2021 roku La Liga podpisała 8-letni kontrakt z ESPN, na mocy którego stacja nabyła prawa do transmitowania spotkań hiszpańskiej ekstraklasy na terenie USA za 1,4 mld dolarów.

La Liga dostrzega jednak szansę na dalszą ekspansję. Teraz na celowniku Hiszpanów znalazły się obszary Afryki Północnej, Indii i Bliskiego Wschodu, gdzie La Liga chciałaby przewyższyć popularnością rozgrywki angielskiej ekstraklasy.

Stawić czoła Premier League

Premier League cały czas pozostaje bowiem niekwestionowanym globalnym liderem pod względem oglądalności. W sezonie 2019/20 rozgrywki EPL zgromadziły przed telewizorami łącznie 3,2 mld widzów, co oczywiście znalazło przełożenie na wyniki finansowe. Kontrakty telewizyjne wygenerowały około 165 milionów dolarów przychodów Premier League, podczas gdy La Liga zarobiła w tym okresie zaledwie 77 milionów dolarów.

Hiszpanie liczą, że umowa z Galaxy Racer pomoże zlikwidować ogromną dysproporcję i zapewnić La Liga konkurencyjną pozycję na rynkach Afryki Północnej, Bliskiego Wschodu (MENA) oraz Indii.

– Marka La Liga jest potężna, ale liga nie wykorzystuje pełni swojego potencjału wśród milenialsów i pokolenia Z – twierdzi Paul Roy, dyrektor generalny Galaxy Racer. – Jesteśmy w stanie pomóc nawiązać kontakt również z młodszą publicznością w sposób, który wpasowuje się w charakter pokolenia. Galaxy Racer ma odpowiedni zasięg rynkowy, by pomóc La Liga uwolnić swój potencjał i podnieść rozgrywki hiszpańskiej ekstraklasy do rangi lokalnego potentata – dodaje Roy.

Galaxy Racer to największa na świecie firma zajmująca się obszarem e-sporteu, gier i lifestyle’u. Wyróżnia ją nie tylko zakres działalności, ale również ogromna obecność w obszarze MENA, który znalazł się w kręgu zainteresowań władz La Liga.

– Rynek wkracza w fazę wzrostu i uważam, że jest to właściwy moment, aby przenieść naszą działalność w regionie MENA na wyższy poziom, by wypromować nasz produkt wśród kolejnego pokolenia młodszych fanów sportu – powiedział Oscar Mayo, dyrektor wykonawczy La Liga. – To historyczne partnerstwo ma na celu zwiększenie popularności La Liga i piłki nożnej w regionie MENA i na subkontynencie indyjskim. Dzięki bogatemu doświadczeniu Galaxy Racer w regionie i miano jako jednej z największych na świecie potęg transmedialnych, wierzymy, że są oni idealnym partnerem, który pomoże nam dotrzeć do nowej publiczności i odblokować prawdziwy potencjał La Liga w obszarze MENA – dodał Mayo.

 

Udostępnij
Mateusz Mazur

Mateusz Mazur