01.09.2021 14:16

Jaki wpływ będzie miał Leo Messi na marketingowe działania PSG?

Jednym z największych letnich transferów w piłce nożnej jest przeprowadzka Leo Messiego do PSG. Choć paryski klub nie musiał płacić Barcelonie żadnych pieniędzy, gdyż Argentyńczyk opuścić Camp Nou na zasadzie wygaśnięcia umowy, to zakontraktowanie 34-latka było wielkim procesem, który wymagał sporego nakładu finansowego. W PSG panuje jednak przekonanie, że transfer Messiego i tak się zwróci. Chociażby z działań marketingowych francuskiego klubu. 

Udostępnij
Jaki wpływ będzie miał Leo Messi na marketingowe działania PSG?

Renegocjacje kontraktów

Zarząd PSG bardzo dokładnie przeanalizował zyski i straty wynikające z transferu Leo Messiego do Paryża. Całą historię przedstawia „The Athletic”. Według wspominanego źródła, tuż po przenosinach Argentyńczyka, przedstawiciele PSG rozpoczęli dyskusje ze swoimi partnerami w sprawie renegocjowania kontraktów, by odzwierciedlić dodanie Leo Messiego do składu. W PSG jest to o tyle ułatwione, gdyż aż sześciu z jedenastu sponsorów premium należą do Kataru. Mowa m.in. o firmie Ooredoo, Qatar National Bank, Qatar Airways czy beIN Sport.

Sponsorem strojów PSG jest Nike, a umowa warta 80 milionów euro za sezon obowiązuje do 2032 roku. Tutaj trudno będzie wprowadzić jakieś renegocjacje, choć z pewnością nie można wykluczyć poszerzenia współpracy, która zagwarantuje PSG dodatkowe pieniądze. Z kolei sponsorem głównym na koszulkach jest grupa hotelarska Accor, z którą francuski klub związany jest tylko do 2022 roku. Strony mają negocjować przedłużenie kontraktu. Transfer Messiego na pewno będzie miał wpływ na warunki finansowe porozumienia.

Źródła będące blisko klubu zdradziły „The Athletic”, że francuska ekipa zarobiła już około 15 milionów euro z systemu tokenów Socios. PSG chce iść w tym kierunku, wprowadzając NFT, a także rozwijając sektor e-sportowy.

Boom w mediach społecznościowych

Prawdziwe szaleństwo pojawiło się w mediach społecznościowych PSG. „The Athletic” zostało poinformowane, iż wewnętrzne obliczenia klubu wykazały, że w ciągu dziesięciu dni od podpisania kontraktu z Messim, profile społecznościowe klubu odnotowały wzrost liczby obserwujących o 19 milionów na całym świecie. W teorii słupki w social mediach nie mają konkretne wpływu na zysk. W praktyce jednak, PSG może wykorzystać swoje statystyki. Co istotne, spory wzrost miał miejsce na chińskich platformach społecznościowym. PSG od kilku lat pracuje nad poprawą pozycji klubu na Dalekim Wschodzie. Dodatkowo PSG ma umowę sponsorską z chińską marką Hisense, a Katar współpracuje z Chinami na zasadzie partnerstwa handlowego.

Mit z koszulkami

W tekście poświęconym Leo Messiemu i wpływie Argentyńczyka na marketingowe działania PSG, „The Athletic” porusza także temat koszulek, a dokładniej ich sprzedaży tuż po transferze Argentyńczyka. W mediach przewinęła się informacja, że kibice zakupili 830 000 koszulek w ciągu kilku dni po zakontraktowaniu 34-latka. Był to fake news. Dodatkowo kontrakt PSG z Nike obowiązuje na takich zasadach, iż francuski zespół otrzymuje od 10 do 20% z całej sprzedaży przy spełnieniu odpowiednich warunków. W rzeczywistości klub nie ma bezpośrednich zysków ze sprzedaży koszulek.

 

Udostępnij
Wojciech Gancarz

Wojciech Gancarz