Tomasz Zahorski: każdy, kto przyjeżdża do LTC, jest pod wielkim wrażeniem [WYWIAD]
Jakub Kłyszejko, redaktor naczelny SportMarketing.pl: W lipcu Legia Training Center obchodziło czwarte urodziny. Jak podsumuje pan te lata, jeżeli chodzi o działalność waszego ośrodka?
Tomasz Zahorski, prezes Legia Training Center: – Uważam, że LTC, a przede wszystkim ludzie, którzy w jego ramach pracują, potwierdzili w tym czasie, iż mamy nie tylko infrastrukturę na poziomie europejskim, ale i potrafimy ją bardzo dobrze zarządzać, cały czas się rozwijać, w tym wdrażać model bardzo rzadko spotykany wśród klubów bycia także szeroko dostępnym dla lokalnej społeczności, klienta zewnętrznego i innych interesariuszy. W tym tygodniu przez trzy dni gościła u nas kadra Polski Michała Probierza, a praktycznie co tydzień organizujemy różne inne wydarzenia i formaty.
Z czego jesteście najbardziej dumni?
– Myślę, że najbardziej z ludzi, jacy tu pracują, z klimatu, jaki stworzyliśmy, z tego, że praktycznie każdy, kto tu przyjeżdża – czy to z Polski, czy zza granicy, a gościliśmy już dziesiątki drużyn, organizacji i firm krajowych i międzynarodowych oraz setki wycieczek – jest pod wielkim wrażeniem. Legia Training Center nieustanie rozwija się jako wiodące centrum treningowo-rozwojowe w Europie. Innowacja, która jest jedną z naszych sześciu wiodących wartości, motywuje nas do sięgania po kolejne rozwiązania umożliwiające jeszcze skuteczniej i dokładniej projektować oraz monitorować proces szkolenia. Właśnie powstaje skillslab Arena, czyli hala treningu kognitywnego, a LTC jako jedyny ośrodek w naszym kraju został przyjęty w 2023 roku do elitarnego stowarzyszenia Association of Sports Performance Centres (ASPC). Współpracujemy bardzo blisko z European Club Association ( ECA ), czy European Stadium and Safety Management Association, które także organizowały tu swoje wydarzenia.
Jak przez te lata zmieniało się LTC?
– Rozwój jest naszym hasłem misyjnym, więc przez cały ten czas obserwujemy trendy na świecie, sami je współtworzymy oraz dokładnie wsłuchujemy się w głosy i potrzeby interesariuszy wewnętrznych. Akademia Piłkarska Legii Warszawa, której rozbudowa była jednym z motywów powołania LTC, zyskała m.in. Szkołę Mistrzostwa Sportowego, czyli liceum ogólnokształcące otworzone w LTC w 2023 roku, a wszyscy zawodnicy i zawodniczki, bo trenują u nas też Legia Ladies, mogą korzystać z LegiaLab. Z tej komórki korzystają także Adaptujemy na bieżąco nasze przestrzenie, tworzymy nowe powierzchnie, funkcjonalności, wszystko po to, aby móc osiągać coraz lepsze wyniki. W ciągu czterech lat od otwarcia, pierwszy zespół Legii trzykrotnie awansował już do fazy grupowej europejskich pucharów, drużyna CLJ U-19 zagra w tym roku na naszym obiekcie mecze w UEFA Youth League, coraz więcej zawodników z Akademii wchodzi do pierwszego zespołu. To już jest „pokolenie LTC”.
Co jest waszym wyróżnikiem, jeżeli chodzi o codzienne funkcjonowanie?
– Przede wszystkim przywiązanie do jakości i stawianie na zaangażowanie każdej osoby zatrudnionej w LTC. Piłka nożna, sport, ale i organizacja wydarzeń, tworzenie nowych formatów edukacyjno – rozwojowych to obszary, w których decydują szczegóły. Rywalizując na najwyższym poziomie, ma się dziś dostęp do podobnych możliwości i rozwiązań jak inni, więc od tego, jaka jest etyka pracy i podejście wszystkich piłkarzy, trenerów i pracowników zależy ostateczne powodzenie.
LTC jest domem pierwszej drużyny, ale też akademii i drużyn młodzieżowych. W jaki sposób udaje się wam to wszystko pogodzić?
– Mamy do dyspozycji 15 hektarów przestrzeni i 9000 m2 w przestronnym budynku, który mieści nie tylko biura, sale konferencyjne, stołówki, zaplecze kuchenne, halę sportową, LegiaLab, basen i strefę SPA, ale też bazę hotelową dla L1 oraz bursę dla młodych zawodników. Na zewnątrz na trenujących czeka 8 pełnowymiarowych boisk, powstaje hala skillslab. Jest więc ogrom przestrzeni do zagospodarowania – dobre planowanie i przejrzyste procedury umożliwiają nam wykorzystanie tych możliwości w pełni na wewnętrzne potrzeby, ale też zapraszanie gości z zewnątrz, jak Szachtar Donieck, reprezentacja Polski czy liczni partnerzy komercyjni realizujący w LTC wydarzenia firmowe.
Komercjalizacja jest dla was ważnym aspektem funkcjonowania LTC?
– Nieco inaczej niż wiele innych wiodących centrów treningowych na świecie od początku postawiliśmy na otwartość i inkluzywność. Naszym celem nigdy nie było budowanie zamkniętej fortecy, ale w miarę możliwości zapraszanie kibiców do zwiedzenia (co mogą dziś realizować w ramach wycieczek biletowanych), a partnerów ze świata biznesu do skorzystania z oferty LTC do wzmocnienia relacji z klientami oraz budowania więzi z pracownikami. Komercjalizacja w rozsądnych ramach, uzgodniona z celami sportowymi L1 i APLW, pozwala nam na dywersyfikowanie przychodów i ciągły rozwój.
Ile imprez, eventów, konferencji jesteście w stanie organizować?
– Dobre planowanie i wydzielenie przestrzeni dedykowanej konferencjom ze ścisłej części biurowej pozwala nam na praktycznie codzienny najem, a imprezy wielkoskalowe na ponad 1000 osób jesteśmy w stanie organizować kilkukrotnie w roku – w czasie, kiedy L1 i APLW ma przerwę letnią. Już teraz trwają zaawansowane rozmowy o tym, która firma zaprosi do nas swoich gości latem 2025 roku.
Największy dotychczas event w LTC to?
– 13 lipca 2024 roku firma Autodesk zorganizowała u nas turniej piłkarski dla 1000 pracowników z całego świata. Dowiezienie ich, a następnie zapewnienie im bezpiecznej i komfortowej rozgrywki oraz rozrywki i zaplecza cateringowego dla towarzyszących osób było wielkim wyzwaniem, ale recenzje uczestników i organizatorów przekonały nas, że nie tylko sprostaliśmy oczekiwaniom, ale zaimponowaliśmy jakością. Przed nami pracownicy Autodesk gościli na Camp Nou i Allianz Arena, więc poprzeczka zawieszona była wysoko.
Czym na co dzień się inspirujecie? Czy w Europie jest drugie, podobne miejsce?
– Powstanie LTC poprzedziła bardzo wnikliwa analiza istniejących ośrodków największych klubów. To ponad 80 sprawdzonych baz i 40 wizyt na całym świecie. Legia Training Center nie jest jednak kopią żadnego z powstałych wcześniej ośrodków, a autorskim projektem, który inspiruje się najlepszymi rozwiązaniami, ale stawia na własną interpretację i przygotowanie pod nasze specyficzne potrzeby. Otwarcie na kibiców i klienta biznesowego jest z kolei tym, co dodatkowo odróżnia nas od innych.
Legia chce inwestować w różnego rodzaju nowe technologie. Nad czym teraz pracujecie w LTC, w jakich elementach chcecie się przede wszystkim rozwijać?
– Zimą otworzymy halę skillslab, czyli nowoczesną przestrzeń do treningu kognitywnego. To obszar, który daje niezwykłe możliwości rozwoju i pozwoli nam jeszcze lepiej poznać zawodników L1 oraz APLW, jak też pozytywnie bodźcować ich rozwój.
W październiku zaczyna się IV edycja Legia Sport Business Programme. Co sprawi, że ta edycja będzie różniła się od pozostałych, czym chcecie się wyróżnić?
– Każda kolejna edycja LSBP jest dla nas wyzwaniem i zobowiązaniem, ponieważ stawiamy za nią autorytet LTC, Klubu, własny i zaproszonych liderek oraz liderów. Ten program daje unikalną możliwość networkingu z najlepszymi praktykami branży sportowej, szansę poznania know-how faktycznie stosowanego w Legii Warszawa, inspiracji od ekspertów z European Club Association, w którym prezes Dariusz Mioduski od lat odgrywa bardzo istotną rolę, a wreszcie możliwość zatrudnienia w naszym klubie dla najambitniejszych. W tej edycji dołożyliśmy dodatkową sesję dedykowaną komunikacji oraz marketingowi oraz zwiększyliśmy nacisk na praktykę w formie warsztatów rozwiązywania wyzwań.
Przy okazji kilku spotkań uczestnicy poznają wszystkie zakątki Legia Training Center?
– Pięć z ośmiu sesji odbędzie się w LTC, trzy na stadionie przy ulicy Łazienkowskiej. Będzie więc wiele okazji do poznania ośrodka – zarówno podczas zwiedzania w ramach pierwszego spotkania w Książenicach, jak i potem, kiedy po zakończeniu kolejnych spotkań… zagramy w piłkę na boiskach, na których na co dzień trenują piłkarze pierwszego zespołu.
Tutaj można wysłać swoje zgłoszenie i dołączyć do grona uczestników czwartej edycji Legia Sport Business Progamme: https://sbp.legia.com/pl/pl-home/#formularz [KLIKNIJ]